جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی
جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی

صنعت گردشگری شاه کلید توسعه اقتصادی پایدار

به گزارش همدان پرس؛ خالی از لطف نیست، حالا که  به مناسبت هفدهمین کنوانسیون جهانی گردشگری قرار است روز ششم و هفتم بهمن ماه سال جاری تعدا 143 گردشگر از چندین و چند نژاد و ملیت مخلتف دنیا در همدان حضور بیابند، چندسطری را به صنعت پولساز و رونق بخش گردشگری که رشد و توسعه همه جانبه افتصادی و فرهنگی واجتماعی جوامع توسعه یافته و بعضا نیز جوامع در حال  توسعه را باعث گردیده است به رشته تحریر بیاوریم ، باشد که میهن عزیزمان نیز با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بی شمار و کم نظیر باستانی ،تاریخی ،اقلیمی و فرهنگی خواهان سهم بیش از این اندک مقدار، از بازار جهانی توریسم و صنعت گردشگری باشد.

افرادی با ملیت  ها و مذاهب متفاوت ومتکثر ، که حتی زبان و رنگ پوست و باور ها و اعتقاداتشات نه تنها با مردم ایران زمین وشهر همدانی که چند روزی را می خواهند میهمانش باشند متفاوت است  بلکه در بین همین تعداد توریست نیز، علاوه بر تفاوت و تکثر  خصایص فردی ونژ ادی ،تعارض ها و تناقضات در پارادایم  های عینی و ذهنی و مؤلفه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز حاکم است.

حال که در هزاره سوم میلادی به سر می بریم  و عصر حاضر را  برخی صاحب نظران و دگر اندیشان بدون مهم بر شمردن  پارادوکس ها و تفاوتهای نژادی، فرهنگی و اقتصادی، گفتگوی تمدنها را عامل بسط و گسترش روز افزون  مراودات و مناسبات  اجتماعی و اقتصادی قلمداد  می کنند با شعار همه  مردم  زمین ، ساکنان دهکده چهانی یا به عبارتی پر معنا تر بنی آدم ز یک پیکرند، که در آفرینش زیک گوهرند سعدی (علی رحمه) متبلور کننده  ، عمق همین موضوع می باشد.

همچنین در سده اخیر که تکنو لوژی و فناوری های نوین به طرز اعجاب آوری روز به روز رشد و توسعه می یابد، موجب گردیده تا بشر بتواند ابزار وادوات را نیز ،بیش از گذشته به تسخیر خود درآورد و به عبارتی  روشن تر رویاها و آرزوهای  محال وخارج از تصور و اندیشه انسان  ها و جوامع گذشته بشر، رنگ واقعیت و شدن  به خود بگیرد و به اجزایی  لاینفک  از امور  زندگی عموم سکنه سراسر گیتی مبدل شود.

انسان امروزی که با بکار گیری ابزار و ادواتی بسان شبکه جهانی اینترنت ، تلفن همراه، هواپیما ی پهن پیکر و قاره پیما و بسیار ابزار و ماشین آلات پیشرفته وسایر ملزومات نوینی که دیگر برای بشر امروز جزءجداناشدنی، متداول  ومرسوم زندگی جوامع بشمار می رود. با تسخیر زمین و هوا رویای زندگی در فضا را در سر می پروراند و عطش رشد و  منشور توسعه دانش و تکنولوژی سیری ناپذیرش  با اهتمام همه جانبه به تعامل با  جهانی  فاقد مرز و خطوط جغرافیایی استوار و پابرجاست.

رشد و گسترش روز افزون تکنولوژی  که در زمینه حمل ونقل نیز قابل مشاهده است منجر به ظهور و بروز وسایل ارتباطی و نقلیه ای گردید که باعث سهولت هرچه بیشتر  رفت و آمد مردم کره زمین گردید که مصداق آن هواپیماهای عظیم الجثه و پهن پیکری است که امکان مسافرت و عزیمت مردم از گوشه ای از کره زمین به گوشه دیگر را آسان تر وایمن تر نموده است و در عصر حاضر مسافرتهای چند ماهه تا مقصد در عرض کمتر از چند ساعت به انجام می رسد، کشورها را   به فکر وا داشته  است تا بیش از گذشته با ایجاد زیر ساختهای لازم و کافی  توجه واهتمام ویژه تری را بر روی پدیده توریسم و صنعت گردشگری به انجام برسانند.

زیرا خوب می دانند ورود هر گردشگر خارجی به کشور  از بدو ورود تا لحظه خروج به منطقه متبوع،سراسر سود خالص و سرشار از فایده است. ضمن اینکه می تواند توسعه صنایع و مشاغل خرد و کلان را رقم بزند، ضامن ورود سرمایه و ارز فراوانی به داخل همان اقلیم است و رقم زننده اشتغال و توسعه پایدار اقتصادی و عرصه تبادل مؤلفه های فرهنگی و زیستی (اجتماعی) است.

صنعت پولسازی  که متأسفانه  طی سی و هشت سالی که از عمر پر برکت انقلاب اسلامی در ایران عزیزمان می گذرد بنا بر یک سری مسائل جبری واختیاری تا به امروز چنان که باید به این مهم  پرداخته نشده است و به عبارتی صحیح تر مغفول و مغبون واقع گردیده است.

اگرچه کشمش ها ونا آرامی های براندازی رژیم ستم شاهی، جنگ هشت ساله تحمیلی، فشار تحریم های ظالمانه دشمنان قسم خورده نظام وانقلاب، همچنین کار شکنی های جهانخواران مستکبر  غرب و شرق و سیاه نمایی دشمنان  انقلاب نسبت به وضع امنیتی و اجتماعی ایران عزیز، در مغفول و مجهول ماندن جاذبه های بکر و پرشمار و کم نظیرتوریستی کشورمان  بی تأثیر نبوده است اما باید قبول داشته باشیم حتی که در ارائه زیر ساخت های مناسب در جهت معرفی و تبلیغ جاذبه های گردشگری  کشورمان ،نظیر آنچه حداقل کشورهای همجوارمان نظیر ترکیه وامارات و حتی جمهوری ارمنستان به انجام رسانیده اند نیز با دچار کمی و کاستی های فراوان مدیریتی روبرو بوده ایم و  همیشه  از این بابت نیز دچازر خسران وضرر شده ایم.

البته در این مجال روی سخن در پیشبرد ، بررسی جاذبه های توریستی  کهن شهر همدان به عنوان یک عنصر کارمد و مفید برای رشد وتوسعه اقتصادی، اجتماعی استان و راههای دستیابی و حصول شهر همدان به عنوان یک قطب گردشگری در منطقه (خاور میانه) مطرح است. زیرا با توجه به شرایط اقیلمی و زیستی شهر همدان،  رونق صنعت گردشگری می تواند عنصری  ثأثیر گذار در جهت رشد و توسعه  همه جانبه  و چند بعدی  استان همدان لقب بگیرد.

کهن شهری که امروزه از آن به عنوان همدان یاد می شود،دارای حد اقل 2500 سال قدمت شهر نشینی و قریب به پنجاه  سال و اندی، سابقه شهر داری را با خود یدک می کشد و مالامال لبریز از فرصت های گردشگری و توریستی است.

چرا که کهن غار افسانه ای علیصدر  بی نظیرش ، دل وجان هر انسانی که اندک ذوقی را هم داشته باشد چنان به وجد می آورد ،که بی تردید تا دم صبح ملکوت نیز این حجم زیبایی وجلال وجبروت یکی از شاهکارهای بی نظیر جهان خلقت  را نتواند فراموش کند.

قدم زدن کوتاه و مختصر در صحن بارگاه ملکوتی فیلسوفی عظیم الشأن بسان بوعلی کبیر، عظمت و ابهتی  تنومند رامی تواند در ذهن وروح هر جوینده ی  علم ومعرفت متبلور بسازد و شور و ذوقی زایدالوصفی  نصیب هر گردشگر بشود.

چنانکه رفتن بر آرامگاه باباطاهر عارف  می تواند دل هر شوریده ای ، را شوریده تر و هر مجنونی را به جنون  وا دارد و جسم و روح هر گردشگری را در لحظه به نقطه ای از نقاط بی انتهای عالم معرفت و عرفان الهی گره بزند.

مشاهده معماری بی همتای گنبد علویان و برج قربان توسط هر توریست و جهانگردی که مدعی معماری مدرن و پیشرفته کشور متبوع خویش است، می تواند خط بلانی بر بلندای وجود را در برابر افکارش ترسیم کند و  باعث  بشود تا ابدالدهر ، از تعریف و تمجید از معماری کهن ایران زمین را از یاد نبرند و برای دوستانشان خشت به خشت زیبایی و عظمت ابنیه و معماری ایران باستان را بازگو بکنند.

می شود جهانگردان را به بازار قدیمی همدان برد و  به حال خود رهایشان کرد تا پوست و گوشت و باتمام احساسشان تلفیق هنر، صنعت، چیدمان مشاغل  و زیبایی چشم نواز و سحرانگیز بازار عجیب البنای همدان را به نظاره بنشینند وفریم به فریم تصاویر دوربین هایشان را به بازار سنتی و حجره ها ی رنگارنگش اختصاص بدهند.

می توان آنهارا به کوهپیمایی و دیدن الوند سربلند و سرفراز  گسیل داشت ودر دل چشمه ها، آبشارها، یخچالها و کوهسارهای بی مثالش  رهایشان ساخت تا عظمت خدای متعال راملموس تر درک و باورکنند و سوی دیدگانشان را با طوطیای الوند چند برابر بسازند.

اصلا چطور است آنها را به محوطه تپه باستانی هگمتانه ببریم و دگر بار خاطر نشان بسازیم دیربازی پسین که آنها مشغول  مهیا نمودن  اسباب و ادوات  آتش و شکار  بودند ایرانیان باستان در شهر مدرن و متأخر هگمتانه آن دوران نه تنها از معماری بی نظیر و ساخت وساز خانه ، خیابان و جدول کشی و سیستم دفع پسماند و فاضلاب برخوردار بودند در این شهر نیز سیستم عدلیه و نظمیه نیز برقرار بوده است و به عبارتی اولین منشورهای حقوق بشر در همدان و در زمان خشایار شاه به رشته تحریر درآمد و باردگر غنای فرهنگی و روح صلح جویانه ایرانیان را به جهانیان نشان بدهیم.

با ترانسفر جهانگردان به محوطه تفرجگاههای زیبا و چشم نواز و سحر انگیز عباس آباد و گنجنامه ضمن نشان دادن کتیبه های  کوروش و دایوش و خشایار شاه می توان تن وروحشان را با آب زلال و خنک دامنه های الوند غسل تعمیم دوباره داد  و در طبیعت زیبای منطقه رهایشان کنیم تا حسابی به وجد بیایند و لذت ببرند.

با انتقال  آنها به دیار گل وبلبل ، باغ وبوستان دره هزار نقش و نگار مراد بیگ، اعماق وجودشان را جلا بخشید و می شود آنها را تا انتهای پاییز هزار رنگ و زمستان زیبایش شمیم  نفس کوهساران را به آنها هدیه نمود.

رفتن به کارگاههای تولید سفال و صنایع دستی  بی نظیر لالجین و مشاهده جان بخشیدن خشت خام به دست توانمند هنر مندان سفالگر همدانی  به غایت شگرف و ز فراموش نشدنی است که بی شک حجم زیادی از کوله بار هر گردشگر و جهانگردی را به سفال و اشیاء زیبا و خوش نقش نگار اختصاص خواهد یافت.

دیدن شیر سنگی پر عظمت یادگار نیک مادها، آرامگاه استر  مردخای، مسجد جامع باشکوه همان قدر برای هر توریستی جذاب و فراموش ناشدنی است که بازدید از حمام حاج آقا تراب نهاوند با کاشی ها ونقش ونگار های اسطوره ای وسراب گیان زیبایش، آرامگاه حیقوق نبی و قلعه اشتران تویسرکان، آرامگاه یوشع نبی و زادگاه وکیل الرعایای زند در ملایر نزد هر توریستی شکفت انگیز  و خارق العاده جلوه  می نماید.

این موارد فوق الذکر تنی چند از جاذبه های توریستی و گردشگری شهر همدان بشمار می رود چراکه از دیر باز کهن شهر دیار مادها علاوه بر جاذبه های تاریخی ،اقلیمی، زیستی  و گردشگری مهد پرورش بزرگان و مشاهیری در سپهر علم و عرفان و طب و سیاست ایران زمین  نظیر بوعلی کبیر ،باباطاه ، عین القضات، عراقی همدانی، خواجه الرشید و بسیار دیگر از نوابغ پیشین و معاصر را در بطن خود پرورانیده و سرزمین غنی از فرهنگ، تاریخ و تمدن است.

ولی متأسفانه این حجم وسیع پتانسیل و ظرفیت بالقوه و خدادادی که نصیب استان همدان گشته است تا کنون به محاق فراموشی سپرده شده است و در گوشه ای از انزوا، دل خوش به جضور دسته جمعی یا انفرادی عده ای قلیل از مسافران داخلی و گردشگران خارجی که برای چند روز بنابر انتخاب خودشان همدان را به عنوان تفرجگاه بین راهی برگزیده اند، معطوف گردیده است.

زیرا مادامی که به پدیده توریسم ،به عنوان بزرگترین  عامل رشد و پیشرفت صنعت اشتغال و تجارت و عنصر کارامد برای کنش متقابل فرهنگی و بسط و گسترش تعا مل  و مراوده فرهنگی، اجتماعی ،سیاسی، زیستی نگاه ویژه ای بر خلاف آنچه تا به امروز مرسوم بوده است را روا نداریم درب بر روی همین پاشنه خواهد چرخید و دست ما کوتاه خواهد ماند و خرما بر نخیل!

صد البته وظیفه خطیر معرفی ، تبلیغ و شناساندن شایسته و بایسته چنین ظرفیت عظیم گردشگری بر عهده مدیران و متولیان فرهنگی و سایر نهادها و انجمن های ذیربط  ورسانه های جمعی است که بازشناسایی این ظرفیت ها و مواهب خدادادی سهمی از صنعت توریسم را نیز به مجموع درامدهای ناخالص ملی واستانی اضافه بنمایند و ضمن رونق بخشیدن و اهتمام به این امر زمینه پیشرفت همدان را مسیر و هموار نمایند.

علاوه بر آن مدیران و دست اندرکاران سیاسی، اقتصادی، اجرایی،  فرهنگی و حتی بخش خصوصی پابه میدان بگذارند ضمن ایجاد زیر ساختهای لازم  ومناسب برای حمل و نقل، اسکان و پذیرایی، اطلاع رسانی ،ارائه تسهیلات جذاب و مدرت تفریحی، ورزشی، بهداشتی سعی در فراهم آوردن انبساط خاطر بیش از بیش جهانگردان را فراهم بسازند.

ضمن اینکه باید زیرساختهای فرهنگی برای برخورد مناسب و استاندارد با توریست ها و جهانگردان را با بکارگیری افراد مجرب و تحصیلکرده در رشته های مرتبط با جهانگردی و هتلداری که توانایی مراوده و برخورد اجتماعی با بیگانگان با زبان های بین المللی و زنده دنیا را داشته باشند، آرامش خاطر بیشتری را برای میهمانان و گردشگران خارجی فراهم بیاوریم و محترم شمردن فرهنگ، پوشش، آداب و رسوم  میهمانان خارجی را مبنا و اولویت کار خویش قرار دهیم.


*میلاد زندی جامعه شناس
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.