جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی
جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی

تأثیرات نامطلوب افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار در توسعه جامعه

یک پژوهشگر اجتماعی هشدار داد

تأثیرات نامطلوب افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار در توسعه جامعه

یک پژوهشگر اجتماعی در نهاوند گفت: گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در حال حاضر و به دنبال آن افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، نگرانی‌هایی برای جامعه و خانواده‌ها در زمینه اشتغال و بازارکار ایجاد کرده است که ضرورت دارد در این زمینه چاره‌اندیشی کرده و راهکارهای مناسب ارائه شود.

مهرداد هوشمند در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از دغدغه‌ها و مشکلات اصلی جامعه افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان مراکز دانشگاهی و مسدله جذب آنها در بازارکار و اشتغالزایی است در حالیکه زیرساخت‌های لازم برای جذب این همه فارغ‌التحصیلان وجود ندارد و این عدم تعادل و ناهماهنگی بین پذیرش بی‌رویه دانشجو و ساختار اقتصادی و بازار اشتغال تأثیرات نامطلوبی را در روند توسعه جامعه ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی در بیکاری فارغ‌التحصیلان این است که دانشجویان در دانشگاه‌ها مهارت‌ها و تخصص‌های لازم برای جذب در بازارکار و صنایع را یاد نمی‌گیرند و این آموزش‌ها منطبق با نیازها و شرایط بازارکار و اشتغال نبوده و تأثیرات نامطلوبی در روند توسعه جامعه ایجاد خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: ضرورت دارد در تعداد و نوع رشته‌های دانشگاهی، تعداد پذیرش دانشجویان و تعداد مراکز آموزش عالی یک بازنگری اساسی صورت گیرد تا با مشخص شدن نیازهای جامعه و امکانات و شرایط اقتصادی و اشتغال برنامه‌ریزی‌های مناسب و مطلوبی در جهت ایجاد بازارکار فارغ‌التحصیلان انجام شود.

هوشمند تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر گرایش جوانان برای‌ ورود به دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده و این روند همچنان ادامه دارد، از طرفی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به علت نیاز با شیوه‌های گوناگون سعی در پذیرش بیشتر دانشجو دارند و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و تلاش می‌کنند دانشجویان بیشتری را با روش‌های مختلف نظیر پذیرش بدون کنکور، اعطای وام و تسهیلات، تخفیف شهریه، فراهم کردن سرویس ایاب و ذهاب و ... جذب کنند در حالیکه بین این همه پذیرش دانشجو و امکانات و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های جامعه هماهنگی و تناسبی وجود ندارد و همین عدم تعادل و ناهماهنگی زمینه افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در جامعه را فراهم می‌کند بنابراین تا دیر نشده باید در این راستا برنامه‌ریزی‌های مناسب و علمی صورت گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.