جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی
جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی

اگر مشکل ندارید، به مشاور مراجعه کنید

اگر مشکل ندارید، به مشاور مراجعه کنید

سرپرست معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان همدان با بیان اینکه مراکز مشاوره نیروی انتظامی فیلترهای اجتماعی هستند، گفت: کار اصلی این فیلترها جلوگیری از ریشه‌ای و عفونی شدن اختلافات در بین خانواده‌ها و اجتماع است.

حسین بشری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، اظهار کرد: سال 73 برای نخستین‌بار موضوع مرکز مشاوره نیروی انتظامی مطرح شد که از سال 79 نخستین مرکز مشاوره نیروی انتظامی در همدان راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به رایگان بودن مراکز مشاوره نیروی انتظامی عنوان کرد: هدف از وجود چنین مراکزی در کشور پیشگیری از مشکلات و اختلافاتی بود که بر جامعه و فرد آسیب می‌رساند بر همین اساس تصمیم بر آن شد با کمک مشاوره از بسیاری از مشکلاتی که اجتماع را دچار ناآرامی می‌کند، پیشگیری کنیم.

بشری درباره اهداف مراکز مشاوره نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: در این مراکز به دنبال آن هستیم تا با پیشگیری از معضلات اجتماعی، افزایش دانش اجتماعی افراد، ارتقای سطح آگاهی و مهارت‌های زندگی امنیت مردم‌مداری را در جامعه حاکم سازیم.

سرپرست معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان همدان خانواده را پایه و اساس جامعه اعلام کرد و ادامه داد: تأثیرگذارترین نهاد در جامعه خانواده است بر همین اساس نگاه مراکز مشاوره ناجا به امر تحکیم بنیان خانواده به عنوان مهمترین نهاد جامعه معطوف است.

بشری تصریح کرد: مشاوران کلانتری در تلاش هستند یک پرونده خانوادگی که وارد کلانتری شده را قبل از اینکه به سطوح بالاتری برسد، مسأله و اختلافات را در نطفه خفه کنند.

وی با بیان اینکه مشکل بیشتر پرونده‌هایی که به مراکز مشاوره نیروی انتظامی ارجاع شده است، سطحی بوده، عنوان کرد: در اکثر مواقع مشاهده می‌شود مشکل افراد یک سوءتفاهم و تعارض زناشویی یا ناآگاهی نسبت به بعضی مسائل سطحی است اما برای همه پرونده‌هایی که از سوی کلانتری ارجاع می‌شود، مشاوران ما مداخله تأثیرگذار می‌کنند و با راهنمایی افراد جلوی عفونی شدن این مشکلات را می‌گیرند.

سرپرست معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان همدان با تأکید بر اینکه مراکز مشاوره برای جامعه یک نوع سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود، افزود: بسیاری از پرونده‌ها که به این مرکز ارجاع داده شده، با انجام چندین مشاوره به مصالحه انجامیده که این خود یک کمکی به قوه قضائیه است چرا که باری از دوش آنها برداشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال حدود 20 هزار نفر از خدمات مشاوره به طور مستقیم در کلانتری‌ها و در این مرکز مشاوره آرامش بهره می‌برند، یادآور شد: در حال حاضر در مرکز مشاوره آرامش 30 مشاور وجود دارد که جزء بهترین مشاوران استان بوده و در تمام کلانتری‌های سطح استان مستقر هستند و تجارب خاصی نسبت به حرفه خود دارند.

سرپرست معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان همدان اظهار کرد: افراد عادی که پرونده‌ای در کلانتری‌ها ندارند هم می‌توانند از خدمات مشاوره مرکز مشاوره آرامش بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه مرکز مشاوره آرامش در همه زمینه‌ها از جمله تحصیلی، خانوادگی، روان‌سنجی و ... به افراد مشاوره می‌دهد، گفت: در یکی از مراکز به خانواده‌های بازنشسته نیروهای مسلح مشاوره ارائه می‌شود اما افراد عادی هم می‌توانند برای مشاوره به آنجا مراجعه کنند.

بشری درباره موفقیت‌های کسب شده مرکز مشاوره آرامش گفت: از نقاط قوت این مرکز مشاوره می‌توان به داشتن برنامه‌های کیفی از جمله تحلیل جرائم و آسیب‌های روانی و اجتماعی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: برای ارائه خدمت به همشهریان، مشاوره فعال جزء برنامه این مرکز است که مشاوران از این طریق در حوزه‌های مختلف از جمله پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و روانی در مساجد، مدارس و ... به آموزش همگانی می‌پردازند.

سرپرست معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش به حدیث امام علی(ع) که می‌فرمایند «من بینایی‌ام را از دست دهم برایم آسانتر است تا بینشم را از دست دهم» اشاره و بیان کرد: نداشتن مهارت‌های زندگی مشکل بسیاری از افراد در استان است.

وی بینش اجتماعی، بصیرت و آگاهی را عامل بازدارنده از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و گفت: ثروت یا فقر دلیل بر موفق بودن افراد نیست، فردی که از این فاکتورها برخوردار باشد در هر قشر اجتماعی دچار مشکل نخواهد شد.

بشری با بیان اینکه همه نهادها باید کمک کنند، اشاره کرد: ما در حد توان خود می‌توانیم به افراد کمک کنیم اما ارتقای آگاهی مردم نسبت به مهارت‌های زندگی همکاری صداوسیما، رسانه‌ها و دیگر نهادها را می‌طلبد که خوشبختانه همکاری‌های خوبی داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه اگر جامعه‌ای در حوزه مهارت‌های زندگی ضعیف عمل کند، آسیب‌پذیرتر می‌شود، تصریح کرد: با محکم‌تر کردن زیرساخت‌های خانواده زلزله‌های احتمالی آسیب کمتری بر خانواده و جامعه می‌رساند.

وی تصریح کرد: از طریق رسانه با ساخت فیلم‌های کوتاه باید تأثیرگذاری مشاوره به مردم اطلاع‌رسانی شود چرا که متأسفانه استفاده از مشاوره هنوز آنطور که باید خوب جانیفتاده و هنوز افرادی هستند که با دید منفی به مشاوره می‌نگرند اما این نگاه لازم است، تغییر کند.

بشری خاطرنشان کرد: افراد این موضوع را مدنظر قرار دهند که حتی اگر مشکلی هم ندارند باید از مشاوره بهره جویند؛ به عنوان مثال فردی دارای یک زندگی خوب است اما به مشاور مراجعه می‌کند تا بیاموزد این زندگی خوب، عشق به همسر، اخلاق پسندیده، چگونه و با چه راه‌هایی می‌تواند دوام و طول عمر بیشتری داشته باشد.

سرپرست معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان همدان درباره عملکردهای این مرکز عنوان کرد: ارائه 20 هزار مشاوره فردی، بهره‌‌مندی حدود 100 هزار نفر در سراسر استان در مساجد، دانشگاه‌ها و ... از خدمات آموزش مشاوره و توزیع حدود 100 هزار بروشور با عناوین مختلف در سطح استان در سال گذشته انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: کارگاه‌های آموزشی را در برنامه خود برای به‌روز شدن مشاوران این مرکز داریم که بتوانند با اطلاعات جدید به افراد خدمت کنند.

وی به فصل‌نامه آرامش الوند اشاره کرد و افزود: مرکز مشاوره نیروی انتظامی همدان در جذب مخاطب موفق عمل کرده است و با بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد شهید، آموزش و پرورش، ارشاد و دیگر سازمان‌ها تعامل خوبی داشته‌ایم.

سرپرست معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان همدان با اشاره به جذب اعتماد مردم و با بیان اینکه خوشبختانه در این چند سال فعالیتی که داشته‌ایم همواره رازدار و امین مردم بوده‌ایم، عنوان کرد: این مرکز با شماره‌های 2182666 و 2182781 به صورت تلفنی به افراد مشاوره می‌دهد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.