جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی
جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی

سخاوت آسمان جان دوباره به تالاب آق گل ملایر بخشید

سخاوت آسمان جان دوباره به تالاب آق گل ملایر بخشید

همدان - ایرنا - سخاوت آسمان و بارش متناوب باران تالاب زیبای آق گل ملایر را زنده کرد و دوباره جان را به تن این تالاب بکر و چشم نواز بازگرداند.

تالاب آق گل با وضعیت دردناکی که داشت، می رفت تا به کانونی برای گرد و غبار تبدیل شود ولی بارش های پراکنده و متناوب باران، لبخند را بر چهره اندوهناک این تالاب فصلی بازگرداند و قلب آن را دوباره به تپیدن واداشت.
با عبور از سمت جنوب شرقی روستای اسلام آباد ملایر و ورود به روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استان های همدان و مرکزی می توان شاهد جنب و جوش دوباره تالاب آق گل بود.
این تالاب 830 هکتاری یکی از تالاب های مهم و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان به شمار می رود که هم اینک خود را برای میزبانی از پرندگان مهاجر مهیا کرده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر به ایرنا گفت: منبع تغذیه تالاب آق گل هرز آبه های ناشی از بارش باران و ذوب برف و چشمه های طبیعی اطراف تالاب هستند.
مجید شعبانلو افزود: همچنین از دیگر منابع مهم تغذیه تالاب آق گل رودخانه قره چای از زیر حوزه کمیجان استان مرکزی است که با بارندگی اخیر و سرریز شدن آب 'قوری چای' تالاب آق گل نیز آبگیری شد.
وی اضافه کرد: هم اینک 50 درصد ظرفیت تالاب آق گل ملایر تکمیل شده است و به دنبال آبگیری، پرندگان بومی نظیر باقرقره، کبک و تیهو در کنار این تالاب گرد هم آمدند.
وی بیان کرد: جاری شدن آب در این تالاب فصلی منجر به پویا و زنده شدن اکوسیستم گونه های در حال انقراض این تالاب شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر گفت: رشد گیاهان تالابی و حضور گونه ها مختلف آبزی و کنار آبزی از دیگر مزیت های زنده شدن دوباره این تالاب است.
شعبانلو اضافه کرد: بستر خاک تالاب به علت خشکی و کم آبی در حال فرسایش بود که بارش های اخیر و پر شدن تالاب از این رویه منفی نیز جلوگیری کرد.
وی بیان کرد: به علت آبگیری این تالاب می توان از آن برای جذب گردشگر و توریست استفاده کرد چون تالاب آق گل منظر زیبایی از طبیعت خدا را به نمایش گذاشته است.
استان همدان دارای 27 تالاب است و همه ساله با آغاز فصل مهاجرت 70 تا 90 گونه پرنده در تالابهای این استان حضور می یابند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.