به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، شاید شما هم  به مسافر خانه ای در شهر یا دیاری به غیر از زادگاه خود گذرتان افتاده باشد و از وضعیت رقبت بار و نامطلوب آنجا به ستوه آمده باشید. فرقی نمی کند مهمانپذیری در چها راه رسولی زاهدان ، محل اسکانی در میدان راه آهن تهران و یا مسافر خانه ای در میدان امام خمینی (ره) شهر همدان را برای اطراق یک شبه یا چند روزه خود و همرانت برگزینی و یا در هرجای دیگر که از ایرانزرخیز و عزیز ،شرایط و پارامتر ها ی مراکز اقامتی و اسکان گویی شباهت عجیبی با یکدیگر دارد و اندک تفاوتی هم اگر هست در جزئیات و نکات حاشیه ای خلاصه می گردد و بس.


از دم درب مسافر خانه که پله های پرشمار را به مقصد اطاقک پذیرش طی می نمایی ، در ابتدا چشمت به جمال دیوارهایی کثیف و پاگردی زهوار در رفته روشن می شود ، سپس به قسمت پذیرش می رسی که سالن با فرش های کهنه و مندرس ، میز وصندلی چوبی یادگار دوره پاره سنگی ، دستشویی و حمامی  به سیاهی زغالدان و متعفن در گوشه سالن  توجهت را جلب می نماید و اگر هنوز مصمم به پرسش و تحقیق در باره سایر شرایط  این محل باشی ،بایدصاحب مسافر خانه را بیابی و تا یرایت گربه ای دم حجله بکشد وشرایط و آیتم هایی را یرایت در نظر می گیرد که نمونه اشرا در هتل های پنج ستاره سوئیس هم یافت نخواهد شد!

  

مسئول پذیرش مسافرخانه که در نگاه اول رد پای طماعی و پول پرستی در چهره اش به وضوح نمایان می باشد ، کلید اطاقی را به انضمام جاکلیدی نیم متری در اختیارت قرار می دهد و بی درنگ جهت وارسی و بازدید شرایط راهی محل مذکور می شوی ، کلید را که در قفل می اندازی می بینی که اصلا احتیاج به باز شدن ندارد و با یک هل دادن کوچک هم می توان درب اطاق را گشود .

داخل اطاق که می شوی شرایط کمی تغییر می کند ، ابتدا پرده های رنگی قرمز رنگ و ضخیم که  تو را یاد پرده شیشه بغل اتوبوس های اینتر نشنال دهه شصت می اندازد ، سپس تخت خواب اطاق را که محک میزنی با یک تخت چیغ جیغو ی آهنی و ناسازگار با چهار ستون بدنت آشنا می شوی ،هنوز سر وصدای تخت در گوشت طنین انداز است که با لشگر ساس و شپش های مهاجمکه از سوی پتو و بالشت به سمتت بی درنگ هجوم می آورند مواجه می شوی به طرفه العینی از جا بر می خیزی و هنوز چند گام بر نداشته ای که پایت در وسط قالیچه پوسیده و متعلق به قرون وسطایی که کف اطاق پهن گردیده است ، فرو می رود و مانند بدلکاران با پهنای صورت در کف اطاق نقش بر زمین می شوی.


اگر بخواهی مقدار پول بیشتری را خرج بکنی و در یکی از هتل ها و مهمانسرا ها ساکن بشوی ،باید قید مقدار زیادی از درآمد ریالی روزانه ویا ماهیانه تان را بزنید و سر کیسه را حسابی شل کرده و کرورکرور وجه رایج مملکت راخرج امکانات دست دوم این اماکن بکنید و ازسرویس های بهداشتی نامطلوب، تخت های چوبی کهنه و سرویس خواب نامناسب و فاقد بهداشت لازم ، غذاهای بی کیفیت و مانده ، تلویزیون برفک نشان و یخچال هایی دم کرده مملو از گاز نئون لذت ببرید و دست آخر نیز هزینه  میلیونی سر سام آوری را بابت اسکان خود و همراهانت بپردازی و اوراق شناسایی را تحویل بگیرید و از درب هتل خارج بشوید .


 از درب هتل یا مهمانسرا  که خارج می شوی در اندیشه ات حس انزجاری شگرف نسبت به همه اماکن و مراکز اقامتی و اسکان جلوه گر می شود و یک بار دیگر منظره بیرون هتل را با آیتم داخلی که مقایسه می کنی دچار سرگیجه فلسفی عجیبی می شوی و ناخودآگاه ضرب المثل آفتابه و لگن هفت دست ، شام و نهار هیچی  در ذهنت تداعی می گردد.

همه این رخدادها را که پازل گونه در کنار یکدیگر قرار می دهی ، متوجه می شوی که مقصر اصلی خودت هستی! چرا که ایتدا به ساکن باید یک چادر مسافرتی محکم ، ضد باران ، دارای درب و پنجره و جادار انتخاب می کردی سپس درپی کشف و شهود به قصدسیر و سفر به دل جاده و بیابان میزدی.

و با خود می اندیشی که اگر  در مراکز اسکان دارای مجوزی همچون هتل هاومهمانسرا ها و مهمانپذیرها شرایط و خدمات بدین سان می باشد ، در سوئیت ها و منازل اجاره ای که عمدتا فاقد مجوز هستند و توسط کارتن به دستان ارایه می شود شرایط به چه صورت است و عقوبتی در انتظار افرادی است که این محل ها را برای اقامت بر می گزینند.

همدان نیازمند 10  هتل پنج ستاره است


 مسعود سلطانی فر رئیس اسبق سازمان گردشگری کشور در سال 1393 ، استان همدان را نیازمند داشتن 10 هتل پنج ستاره دانسته و با بیان اینکه توان گردشکری از محورهای رشد و توسعه استان همدان به شمار می رود یاد آور شده بود: با افزایش تعداد هتل های همدان ، تعداد مسافران ورودی به این شهر نیزرشد چشمگیری خواهد داشت .

به همین میزان از صحبت های  رئیس وقت سازمان گردشگری کشور که بنگریم ، در می یابیم که  ایشان به طور صحیح نقطه مشکل دار و همینطور  کلید حل مسآله را گوشزد می کنند و سپهر

گردشگری و صنعت توریسم را  به درستی محور رشد و توسعه استان همدان بر می شمرد ، زیراکهن شهر  عزیزمان مادستان کهن ، اکباتان دیروز و همدان کنونی با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بی شمار و کم نظیر باستانی ، تاریخی ، اقلیمی و فرهنگی توان  سهم خواهی  بیش از این اندک مقدار، از بازار جهانی توریسم و صنعت گردشگری  را داراست.

 

 هزینه گزاف  مراکز اقامتی و اسکان در همدان مانع جذب گردشگر می شود

 

طی تحقیق صورت گرفته قیمت هتل های همدان از یکصدو بیست هزار تومان،تا یک صدو هشتاد هزار تومان برا ی یک نفر به ازاء یک شب اقامت دراطاق یک تخته شروع می شود  و تا سوئیت امپریال مجهز به دو خواب و ظرفیت پذیرایی از شش نفر ادامه می بابد.

 

مسافرخانه های همدان نیز از شبی 20هزار تومان شروع و تا شبی 40 هزارتومان برای یک نفر و یک شب اقامت در اطاق یک تخته تا شبی  حدود 75 هزار تومان برای چهار نفر به ازاء یک شب اقامت محاسبه می گردد.

 

دومهمانسرا شهر همدان نیز از مبلغی حدود 24 هزارتومان برای دو نفر در اطاق دو تخته و به ازاءیک شب اقامت شروع  می شود و تا 58 هزار تومان برای 4 نفر و اقامت دو شب در اطاق چهار تخته را از مسافرین اخذ می نمایند.

 

این هزینه های تقریبا بالا و سرسام آور  هتل ها  و مراکز اقامتی به علاوه هزینه های بالای جانبی  همچون پذیرایی و سلف غذا در این اماکن اقامتی خود به عامل با اهمیت تآثیر گذاری بالا در عدم رغبت و تمایل گردشگر برای ورود به شهر همدان می باشد .

 

آمارهای گویای سود بالای منازل استیچاری و کارتن به دستان است

 

عامل مهم دیگر نیز شرایط مسافرخانه های کشورمان  و به خصوص همدان به قدری نامطلوب و بعضااسفناک است که بیشتر هموطنان اگر در چادرهای مسافرتی شب را تا صبح سر نکنند، کم پیش می آید سری هم به مهمانپذیر های همدان بزنند و ترجیح می دهند در مدارس و خانه های استیجاری شب را به صبح پیوند بزنند و نا خودآگاه معضل کارتن به دستان و خانه های استیجاری بدون مجوز پیش کشیده می شود  و سود جویی بی ظابطه در کالبد تجارتی بدون مجوز که نه تنها همان مقدار مسافر را در خود جذب می کند و ضربه بزرگ اقتصادی به واسطه آگاه نبودن قواعد قانون تجارت و  عدم توانایی در جذب سرمایه و گردشگر   بر پیکره  اماکن اقامتی و مراکز دارای اسکان وارد می گردد و این پدیده کارتن به دستان می تواند در دل خود آسیب هاب اجتماعی و معضلاتی همچون سرقت ،واخاذی  شود و حتی منجر به ضررو زیان های اخلاقی را نیز با عث گردد.

 

چنانچه آمارهایی که شآت گرفته از  مطالعه تطبیقی میزان مسافر ورودی به شهر همدان وشمار افراد ثبت شده در مراکز اقامتی و تعداد مسافرین اسکان یافته در مدارس و منازل استیجاری این شهر طی سالهای 93 تا 95 صحت این  ادعا اثبات می رساند، که رغبت و تمایل خاصی نزد مسافرین و میهمانان ورودی نسبت به اسکان در هتل ها و حتی مهمانسراها و مهمانپذیر های استان همدان صورت نپذیرفته است.

 

صنعت گردشگری شاه کلید توسعه اقتصاد پایدار

 

مادامی که به پدیده توریسم ،به عنوان بزرگترین  عامل رشد و پیشرفت صنعت اشتغال و تجارت و عنصر کارامد برای کنش تقابل فرهنگی و بسط و گسترش تعا مل و مراوده فرهنگی، اجتماعی ،سیاسی، زیستی نگاه ویژه ای بر خلاف آنچه تا به امروز مرسوم بوده است را روا نداریم درب بر روی همین پاشنه خواهد چرخید و دست ما کوتاه خواهد ماند و خرما بر نخیل!

 

صد البته وظیفه خطیر معرفی ، تبلیغ و شناساندن شایسته و بایسته چنین ظرفیت عظیم گردشگری بر عهده مدیران و متولیان فرهنگی و سایر نهادها و انجمن های ذیربط  ورسانه های جمعی است که بازشناسایی این ظرفیت ها و مواهب خدادادی سهمی از صنعت توریسم را نیز به مجموع درامدهای ناخالص ملی واستانی اضافه بنمایند و ضمن رونق بخشیدن و اهتمام به این امر زمینه پیشرفت همدان را مسیر و هموار نمایند.

علاوه بر آن مدیران و دست اندرکاران سیاسی، اقتصادی، اجرایی،  فرهنگی و حتی بخش خصوصی پابه میدان بگذارند ضمن ایجاد زیر ساختهای لازم  ومناسب برای حمل و نقل، اسکان و پذیرایی،اطلاع رسانی ،ارائه تسهیلات جذاب و مدرت تفریحی، ورزشی، بهداشتی سعی در فراهم آوردن انبساط خاطر بیش از بیش جهانگردان را فراهم بسازند.

ضمن اینکه باید زیرساختهای فرهنگی برای برخورد مناسب و استاندارد با توریست ها و جهانگردان را با بکارگیری افراد مجرب و تحصیلکرده در رشته های مرتبط با جهانگردی و هتلداری که توانایی مراوده و برخورد اجتماعی با بیگانگان با زبان های بین المللی و زنده دنیا را داشته باشند، آرامش خاطربیشتری را برای میهمانان و گردشگران خارجی فراهم بیاوریم و محترم شمردن فرهنگ، پوشش، آداب و رسوم  میهمانان خارجی را مبنا و اولویت کار خویش قرار دهیم.


 گلایه میهمانان ومسافران ازشرایط نامطلوب وقیمت های گزاف هتل های همدان  

خانم علی آبادی یکی از همشهریان که  در ضیافت شام یکی از اقوامشان و در  هتل 5 ستاره ای  در شهر همدان  حضور داشته می افزاید: از بدو ورود به هتل، خدمه به بهانه کمک کردن در جابجایی و حمل وسایل  نداشته میهمانان! سعی در دریافت وجه از مدعوین را داشتند .

وی کیفیت  غذا را متوسط و هزینه ها را گزاف عنوان می کند و می گوید: علی رغم سفارش چهارنوع غذا توسط فرد میزبان برای مدعوین و متحمل شدن هزینه ای نسبتا زیاد ، در حالی که لیست باز برای انتخاب غذا  وجود داشت  ، اما با پذیرای ضعیف غذایی با کیفت  متوسط براب میهمانان صرف شد.

وی در پایان عنوان می کند : نمای بیرون این هتل بسیار مطلوب تر و جذاب تر از بناو امکانات داخلی این محل اقامتی است.

 

تنها راه علاج چادر مسافرتی است ،البته اگر هوا مساعد برپایی چادر مسافرتی باشد.

 

مسافری از استان فارس که دوشبی  همراه دوستانش میهمان یکی از هتل های سه ستاره شهر همدان بوده می افزاید: تمامی شرایط در این هتل هیچ گونه تفاوتی با یک هتل آپارتمان نداشت ولی هزینه ها و مبالغ بسیار بالایی از ما برای دوشب اقامت در این محل اخذ گردید که به هیچ وجه با خدمات ارائه شده همخوانی ندارد .

 

وی با تآکید بر این نکته که اگر در این فصل سال قرار نداشتیم ، ترجیح می دادیم در چادر مسافرتی شب را به صبح برسانیم می گوید: قیمت هتل ها در ایران بالا و شرایط مسافرخانه ها اسفناک و تنها راه علاج چادر مسافرتی است، البته اگر هوا مساعد برپایی چادر مسافرتی باش اقامتی است.

انشاءالله امسال نوروز متفاوت وشاد را برای شهروندان و میهمانان نوروزی فراهم می آوریم

علی خاکسار معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در تماس با خبرنگار برنا اظهار کرد:  تآکید فراوان سرکار خانم دکتر احمدی پور رئیس سازمان گردشگری کشور و معاون رئیس جمهور مبنی بر برپایی نوروزی متفاوت با سالهای گذشته می باشد

که این امر بنابر ثبت جهانی نوروز در یونسکو انجام می پذیرد و باید مفاهیم و آئین های نوروزی را به مردم دنیا معرفی کنیم.

وی تصریح کرد:  هفته آینده جلسه نهایی ستاد اجرایی خدمات سفر استان ، با حضور روسای کمیته های سفرهای نوروزی در محل کمیته سفر برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه  انشاءالله بتوانیم نوروزی شاد و متفاوت را برای شهروندان  و میهمانان نوروزی رقم بزنیم خاطر نشان ساخت: جلسات  متعددی را  برای برای فراهم این امر ، حضوراعضاء ستاد اجرای خدمات سفر همدان، متشکل از شهرداری، نیروهای امنیتی و انتظامی، سازمان امدادونجات و محیط زیست برگزار نمو ده ایم.

 

در ایام نوروز  کلیه هتل ها و اماکن اقامتی در سطح استان رصد می شوند 

 

علی خاکسار سه وظیفه سازمان گردشگری را برشمرد و عنوان کرد:  به عنوان هماهنگ کننده اماکن اقامتی و تجهیزات گردشگری و به عنوان دبیر  ستاد اجرای خدمات سفر  و متولی گردشگری استان ، تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی استان همدان ،هماهنگی لازم  برای ایام نوروز انجام شده  است ، ضمن اینکه  اقدامات نظارتی را در ایام نوروز به طور جد دنبال می کنیم و  کلیه هتل ها و اماکن اقامتی در سطح استان رصد می شوند .

 

وی با تآکید بر اینکه در ایام نوروز از هتل ها و مرکز اقامتی در سطح استان بازدید های نظارتی خواهیم داشت ، یادآورشد: تمام هتل ها، مسافرخانه ها و خانه های اسکان و سایر مراکز اقامتی باید نرخ نامه را در محل دید مشتری نصب کنند و  ضمن اینکه باید دارای پروانه کسب ثبت شده باشند و این مرکز اقامتی نباید ایرادات بهداشتی و خدماتی داشته باشند.

 

جریمه ،ابطال پروانه، معرفی به اداره تعزیرات در انتظار هتلداران و مسافرخانه داران متخلف می باشد.

 

وی با بیان اینکه رضایت میهمانان و مسافران برای ما در اولویت است ، افزود:  امسال اگر موردی بر حسب هرگونه موارد تخلف از هتل ها گزارش بشود، سفت و سخت پیگیری می کنیم و هیچ  گونه مماشات و تعارفی هم نداریم و جریمه ،تنزیل درجه، ابطال پروانه، معرفی به اداره تعزیرات در انتظار هتلداران و مسافرخانه داران متخلف می باشد .

 

علی خاکسار همچنین خطاب به خانه مسافرهای بی مجوز یاد آور شد : نیروی انتظامی و نظامی ، داد گستری ، فر مانداری و استانداری و سایر دستگاهها امسال نیز قول قطعی داده اند که برخورد خواهد شد ، چنانچه سال گذشته تعداد 38 خانه مسافر بی مجوز پلمب گردید.

 

 وی در پایان  از تمامی شهر وندان استان همدان درخواست کرد و گفت : امسال انشاءالله همگی با هم شرایط میزبانی را به نحو احسن برای میهمانان و مسافران نوروزی استان همدان رقم بزنیم و باعث رضایتمندی و خرسندی مسافران را رقم بزنیم و  تا آنها مشوق فامیل ها و بستگان خود بشوند

و همدان را به عنوان مقصد گردشگری به دیگران معرفی  و پیشنهاد بکنند.

 

گزارش از میلاد زندی