جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی
جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی

سایه سنگین رکود و کم‌توجهی بر هنر صنعت چرم در استان همدان

تسنیم گزارش می‌دهد

سایه سنگین رکود و کم‌توجهی بر هنر صنعت چرم در استان همدان








صنعت چرم

‎صنعت چرم همدان به‌عنوان هنر و صنعتی کهن و پرطرفدار است که می‌تواند بخشی از مشکل اشتغال جوانان همدانی را حل کند این روزها برای رونق دوباره نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، صنعت چرمسازی همدان از قدمتی قریب به 3 هزار سال برخوردار است و همدانی‌ها از دیرباز در این پیشه در کشور زبانزد عام و خاص بوده‌اند و خواستگاه این حرفه را حتی در ضرب المثل‌های عامیانه کهن نیز می‌توان جستجو کرد.

 نخستین کارخانه تهیه چرم در سال 1312 در همدان آغاز به کار کرد و بعد از آن  تبریزی‌ها در سال 1314 دومین کارخانه فرآوری چرم را در شهرشان راه‌اندازی نمودند که البته صنعت چرم‌سازی در همدان از دیرباز تا کنون روزگار پر فراز و نشیبی را سپری کرده است و تنها وجه ثابت و دائمی آن کیفیت چرم همدان بوده است .

چرم همدان که از آن کیف، کفش، کمربند، کاپشن و بالا پوش تهیه می‌شود درکنار چرم پارس‌آباد مغان، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و قم جزو چرم‌های فاخر و با کیفیت ایران است. اما در ورای آن همیشه این محصول از نبود رنگ آمیزی مناسب و کیفیت دوخت نازل رنج  برده است.

همه اینها در حالی‌ است که صنعت چرم همدان روزگار هجر و انزوا را در سکون و بی‌تحرکی سپری می‌کند و صاحبان معدود کارگاه‌های چرمسازی باقی مانده و فعال در شهر همدان ، روزانه بیش از بیش به ورشکستگی و از رونق افتادگی کارگاه‌های خود نزدیک می‌شوند.

البته در کنار این رکود نیز فرصت خوبی برای کارخانه‌های چرم‌سازی و تولید محصولات چرمین کشورهایی نظیر ایتالیا، چین و غیره فراهم شده است تا در انزوای نبود کشتار صنعتی و بهداشتی دام، نبود سیستم پرورش مکانیزه دام‌پروری، فقدان ماشین آلات تهیه و تولید محصولات چرمی، ابزار آلات دوخت صنعتی محصولات چرمی و عدم حمایت از تولید کنندگان صنایع چرم‌سازی و دباغان، سود قابل توجهی را از بازار ایران کسب کنند و در کشوری، که خود باید صادر کننده چرم به سایر نقاط دنیا باشد و بواسطه این ظرفیت و مولد اقتصادی ارز آوری و اشتغالزایی و رشد اقتصادی را رقم بزند خود به مامنی برای فروش محصولات چرم سایر کشورها مبدل گشته است و گویی محصولات چرم خارجی (فرنگی) در شهر دباغ خانه‌ها ترکتازی می‌کنند.

تسهیل سرمایه‌گذاری در بخش چرم ضروری‌است

حمید‌رضا فرسایی وحید در گفت‌وگو با خبرنگار تستیم در همدان اظهار داشت: با کمک دولت و صندوق‌های کارآفرینی مانند صندوق امید باید تولید کننده را تشویق و حمایت کرد تا رونق دوباره مشاغلی که سال‌ها قدمت دارند را شاهد باشیم.

رئیس سابق اتاق اصناف استان همدان با بیان اینکه باید نگاه‌ها از حوزه صنعت به سمت و سوی تولید تغییر جهت بدهد تصریح کرد: باید ما به تولید کننده تسهیلات و وام اعطا کنیم و از تولید کننده نیز کالاها و خدماتی را که مورد نیاز کشور است بخواهیم، در غیر این‌ صورت فقط به عدم رشد توسعه و اشتغال کشور و خروج ارز از کشور کمک کرده‌ایم.

وی از توجه و اهتمام وزیر جدید صنعت و معدن به حفظ و اهمیت مشاغل سنتی سخن به میان آورد و افزود: در حاشیه نمایشگاه صنعت چرم و کیف و کفش که در تهران برگزار شد، صحبت‌هایی با آقای شریعتمداری و آقای کرباسیان وزیر اقتصاد مطرح شد، هر دو این آقایان علاقه زیادی به ترویج کالاها و مشاغل سنتی از جمله مقوله صنعت چرم و کیف و کفش  ابراز داشتند.

فرسایی با اشاره به اینکه اختصاص تسهیلات به تولیدکنندگان از سوی دولت نتایج خوبی را رقم خواهد زد، عنوان داشت: دولت‌ها باید در بخش کیف وکفش، پوشاک و سایر کالاها سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را صورت بدهند تا به افق‌های رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی نزدیک شویم.

فرسایی با تاکید بر اینکه اتحادیه کیف و کفش همدان اقدامات موثری را در جهت ترویج آموزش و بحث طراحی این حرفه صورت داده‌ است  اظهار داشت: اعتقاد داریم که این اقدامات کافی نیست، زیرا باید در این زمینه خیلی بیشتر از این کار بشود تا بتوانیم نگاه برون‌مرزی، ارز آوری و توان رقابت با کالاها و مصنوعات چرمین سایر کشورها را بسط و توسعه ببخشیم.

عدم توانایی رقابت تولید‌کنندگان داخلی با همتایان خارجی از مهمترین دلایل رکود بازار چرم همدان است

این فعال اقتصادی با بیان اینکه جنس نامرغوب کالاها، عدم بسته‌بندی نامناسب و عدم توانایی رقابت تولید کنندگان داخلی با همتایان خارجی از مهم ترین دلایل رکود باز چرم همدان است گفت: با حمایت‌ها و کاهش هزینه تامین مواد اولیه و تولید بخشی از مشکلات تولید‌کنندگان برطرف می‌شود.

رئیس سابق اتاق اصناف استان همدان همسویی قوانین با مشکلات حوزه تولید و کار و امور اجتماعی را چالشی دیگر پیش پای تولیدکنندگان بیان کرد و افزود: جا دارد طرحی از سوی نمایندگان محترم مجلس برای قوانین کار اتخاذ شود تا بتوانیم بخشی از مشکلات تولیدکنندگان داخل را برطرف کنیم و مانع خروج ارز از کشور شویم و زمینه‌های اشتغال و توسعه را فراهم کنیم.

ماشین آلات فرسوده و تکنولوژی قدیمی مانع پیشرفت صنعت چرم همدان است

شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان اینکه ماشین آلات فرسوده و قدیمی بزرگترین مانع بر سر رونق گرفتن و رشد صنعت چرم همدان است  اظهار داشت: این مشکلات و چالش‌ها در دیگر صنایع استان نیز به چشم می‌خورد.

این تولید‌‍ کننده چرم در استان همدان تصریح کرد: برای زندگی روزمره نیز مشکلاتی بر سر راه وجود دارد و این ظرفیت انسان‌هاست که چگونه با مشکلات کنار می‌آیند چرا که ما صرفا به توانایی‌ها و ظرفیت‌های خودمان تکیه کردیم و با اصطلاح  اگر می‌خواستیم چشم به مساعدت دیگران داشته باشیم باید الان نیز به مانند سایر کارگاه‌های تولید چرم تعطیل می‌کردیم و از این حرفه کنار می‌کشیدیم.

وی ضمن تقدیر از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بخاطر حمایت‌هایی که از بخش تولید داشته‌اند یاد‌آور شد: تا زمانی که مشکلات بیمه، مالیات و سایرمشکلات گریبانگیر تولید‌کننده است، کاری پیش نمی‌رود.

شهبازی گفت: محصولات چرم خارجی علیرغم اینکه از کیفیت پایینی برخوردارند اما به دلیل ارزانی و نیز به سبب کاهش قدرت خرید مردم نوعا بازدارنده تولید محصولات مشابه در استان هستند.

وی با اشاره به اینکه مدت 35 سال است که در این حرفه مشغول به فعالیت است عنوان کرد: در حال حاضر  تعداد 30 نفر پرسنل در کارگاه چرم شهبازی مشغول به فعایت است و در ادامه قصد داریم شهرک تولید چرم را در همدان دایر کنیم.

این تولیدکننده چرم در همدان با بیان اینکه تاثیر رکود بازارهای جهانی در صنعت کیف و کفش و مصنوعات چرمی به وضوح هویدا شد افزود: به سختی توانستیم سرپا بمانیم و به فعالیت‌مان در این صنعت ادامه دهیم.

تولیدکنندگان چرم و مصنوعات چرمی همدان با بازار روز آشنایی ندارند

مصطفی قربانفر با بیان اینکه صنعت چرم در طرح‌ «تکاپو» در نظر گرفته شده است اظهار داشت: در سال گذشته 18 استان پایلوت طرح تکاپو قرار داشت که همدان پایلوت صنعت چرم بود.

معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان چرم و مصنوعات چرمی استان با بازار روز آشنایی نداشتند  تصریح کرد: 13 دوره آموزشی طراحی و دوخت با همکاری فنی‌وحرفهای و شرکت شهرک‌های صنعتی استان برگزار شد تا تولیدکنندگان با دانش روز و بازارهای روز آشنایی پیدا کنند.

وی افزود: همچنین تولیدکنندگان استان به چندین نمایشگاه چرم در مشهد، ترکیه، گرجستان، یزد و اصفهان اعزام شدند که باعث تغییر دیدگاه تولیدکنندگان شده است به طوریکه در حال حاضر تولیدکنندگان متقاضی تجهیزات تولید چرم شدند.

قربانفر با بیان اینکه 58 فقره پرونده به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده است  یادآور شد: سال گذشته 58 فقره پرونده به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده و 2 میلیارد تومان تسهیلات با سود 4 درصد پرداخت شده است.

اشتغال 4هزار نفر در صنعت چرم همدان

معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان عنوان کرد: در حال حاضر 483 واحد تولید چرم و مصنوعات چرمی در استان همدان فعالیت دارند که باعث اشتغال 4هزار نفر شده است.

وی با اشاره به اینکه عمده تولیدکنندگان چرم استان در شهرستان‌های همدان و بهار قرار دارند  خاطرنشان کرد: ایجاد خوشه چرم در استان منتفی شده و این بحث در قالب طرح تکاپو اجرایی شده است.

قربانفر از توسعه صنعت گردشگری در سال‌جاری خبر داد و اظهار داشت: امسال توسعه صنعت گردشگری و صنایع وابسته به صنعت گردشگری در دستور کار قرار دارد به طوریکه صنایعی که به گردشگران خدمات ارائه می‌دهند  در اولویت قرار خواهند گرفت.

وی گفت: کارهای مطالعاتی این طرح انجام و اولویت‌ها شناسایی شده است و از دستگاه‌های دولتی خواسته شده در ارائه تسهیلات اشتغالزایی گردشگری و صنایع وابسته به آن را در اولویت قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم حل مشکلات و موانعی نظیر کمبود نقدینگی، عدم ثبات قیمت، رکود بازارهای جهانی این محصول، عدم مجهز شدن کارگاه‌ها به تکنولوژی روز، حل مشکلات بیمه و مالیات در استان همدان می‌تواند این هنر و صنعت قدیمی اما پرطرفدار را رونقی دوباره بخشد و ضمن ایجاد اشتغال پایدار در استان همدان سهم مهمی در صادرات کشور را به خود اختصاص دهد.

پیاده‌راه سازی خیابان اکباتان همدان؛ مزیت‌ها و چالش‌ها

تسنیم همدان گزارش می‌دهد

پیاده‌راه سازی خیابان اکباتان همدان؛ مزیت‌ها و چالش‌ها












پیاده راه بوعلی

پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های بوعلی و اکباتان از جمله طرح‌هایی است که به منظور حل مشکلات ترافیکی رینگ اول شهر همدان و نیز رونق گردشگری از سال ۸۴ مصوب شده که البته بنا به دلیلی از جمله کمبود اعتبار با تاخیر در حال اجراست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، چند سالی است که با توجه به رشد جمعیت و افزایش استفاده از خوردوهای شخصی در شهر همدان ترافیک و آمد و شد مردم دچار  مشکلات و چالش‌های گوناگونی شده است و مجموعه مسئولان شهری با ارائه راهکارهای متفاوت به‌دنبال حل این معضل بوده‌اند.

در همین راستا سال گذشته مسیر خیابان بوعلی حدفاصل آرامگاه بوعلی و میدان امام (ره) که از خیابان‌های پرتردد شهر همدان می‌باشد تبدیل به پیاده راه شده که علی‌رغم ایجاد برخی مشکلات برای همشهریان و کسبه اما به‌طور کل مورد رضایت مردم و مسئولان قرار گرفت و حال با تجربه انجام این پروژه در هفته گذشته با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی پروژه پیاده راه‌سازی خیابان اکباتان نیز  آغاز شد.

همزمان با مراسم کلنگ‌زنی این پروژه عده‌ای به نقد این پروژه پرداختن و موضوعاتی مانند عجله در اجرای پروژه و یا احتمال آسیب زدن این طرح به ثبت ملی میدان تاریخی امام(ره) را مطرح کردند.

در این گزارش و در گفت‌وگو با برخی اعضا شورای اسلامی شهر همدان و مسئولان  اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مباحث مطرح شده بررسی قرار گرفته است که مشروح آن در ذیل می‌آید. 

پیاده‌راه سازی خیابان‌های اصلی شهر همدان از سال 84 تا کنون به تاخیر افتاده است

علی رحیمی‌فر عضوفعلی شورای چهارم و منتخب مردم همدان در دور پنجم شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ به اظهارات برخی افراد اظهار داشت: طرح پیاده راه‌سازی خیابان‌های رینگ اول همدان قرار بوده در سال 84 اجرا شود و اگر برخی به اجرای این پروژه آنهم بعد از این همه سال عجله کردن در کار می‌گویند من دیگر حرفی برای گفتن ندارم.

وی افزود: این سند در سال 86 در طرح تفضیلی بیان شده، شورای بالا دستی نیز آن را مطالعه و شورای عالی شهرسازی آن را مصوب کرده است به همین دلیل به نظرم الان برای اجرای این خیلی دیر شده  چرا که باید زودتر از این اجرا می‌شد.

نماینده مردم همدان در شورای اسلامی شهر تصریح کرد: اینکه برخی افراد می گویند به جای اجرای طرح پروژه‌های نیمه کاره را تمام کنیم، عجیب است؟ چرا که در هیچ جای دنیا معمول نیست یک پروژه را نگه دارند تا دیگر پروژه‌های نیمه کاره تمام شود.

وی گفت: اگر اعتبار یک پروژه به صورت صد درصد تامین نمی‌شود نیز نمی‌توان آن را یک شبه تمام  کرد چراکه هر پروژه  دارای برنامه زمان بندی است و اگر منابع مالی هم تامین باشد باید یک مدت زمان معقول را سپری کند.

 رحیمی‌فر تصریح کرد: در حال حاضر برخی از پروژه‌ها مشکل مالی ندارند و به دلایلی دیگری اجرای آنها متوقف می‌شود مثلا پروژه پارکینگ آقاجانی بیگ بیش از سه ماه معطل بحث‌های میراث فرهنگی شد و مشکلش ربطی به مباحث مالی نداشت.

وی با تاکید بر لزوم قانون محوری تصریح کرد: به نظرم آنچه باید در اجرای پروژه‌ها مورد توجه قرار گیرد احترام به قوانین بالا دستی و برنامه محور بودن است یعنی اگر پروژه‌ای در برنامه آن سال قرار داشت و بودجه آن هم پیش بینی شده بود را باید اجرا کنیم.

بودجه پیاده راه اکباتان برای سال 96 پیش‌بینی شده است

منتخب مردم در پنجمین دور شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: بودجه پیاده‎راه ‌سازی خیابان اکباتان در بودجه سال 96 آن‌هم در سال گذشته پیش‌بینی و مصوب شده است و در زمره پروژه‎های امسال قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به لزوم برنامه محور بودن کار پیاده راه سازی خیابان اکباتان با تاخیر شروع شده و ما بخشی از فصل کاری را از دست داده‌ایم ابراز کرد: در حال حاضر کار با حضور معاون وزیر شروع شده و ان شاالله جز پروژه‌های فاخر و برجسته شهر همدان می‌شود.

رحیمی‌فر درباره اولویت داشتن اجرای این طرح نیز بیان کرد: براساس اسناد بالا دستی این پروژه زودتر از این باید انجام می‎گرفته است به همین دلیل دوره‌های قبلی نیز باید در باره اینکه چرا پروژه را در وقت خودش انجام نداده‌اند پاسخگو باشند.

وی عنوان کرد: ما باید اهمیت اجرای برخی پروژ‌ه‌ها را براساس اسناد بالادستی بسنجیم مثلا در بخشی از قوانین کشور فعالیت‌های مغایر با محیط زیست ممنوع شده است پس حفاظت از محیط زیست در اولویت قرار می‌گیرد از طرفی در بحث شکوفایی شهری نیز یکی از مولفه‎ها، پایداری زیست محیطی است برهمین اساس باید ببینیم پیاده‌راه‌های بوعلی، اکباتان و 4 خیابان اصلی شهر از این نظرچه وضعیتی دارند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان افزود: بر اساس روال امروزی ما باید ضمن توجه به حفظ محیط زیست به سمت تحرک و پویایی شهروندان حرکت کنیم که از این منظر پروژه ساخت پیاده راه‌ در این عرصه قرار می‌گیرد.

پیاده‌راه سازی در همدان تحرک و نشاط شهروندان و کاهش ترافیک را به‌دنبال دارد

وی اظهار داشت: پیاده‌راه سازی خیابان‌های اصلی شهرسبب ایجاد تحرک و نشاط در شهروندان شده و به نوعی با کاهش ترافیک به حفظ هوای پاک و سرمایه‌های تجدید ناپذیر ملی مانند سوخت های فسیلی کمک می‌کند.

رحیمی‌فر تاکید کرد: در کنار این موضوع پروژه‌هایی مانند ساخت اتوبان، پارکینگ و غیره اشتیاق مردم به استفاده از خودرو که آن‌هم معمولا تک سرنشین استفاده می‌شود را در جامعه افزایش می‌دهد بنابراین وقتی این دست مباحث را کنار هم گذاشته و بررسی می‌کنیم آن وقت اهمیت ساخت پیاده‌راه نیز معلوم می‌شود.

وی بیان کرد: متاسفانه در برخی عرصه های مانند مباحث شهری و ساختمان سازی همه اظهار نظر می‌کنند در حالیکه وقتی کلیات طرحی مصوب می‌شود باید آن را به اهل فن که توانایی و صلاحیت انجام آن را دارند سپرد تا آنها به عنوان شرکت‌های مشاور موضوع را بررسی و طرح‌های اجرایی را ارائه دهند.

منتخب مردم در پنحمین دوره شورای اسلامی شهر همدان گفت: در مرحله مطالعه شهرداری و شورای شهر حق بررسی کار را دارد و اگر ایرادی ببینید وظیفه دارد آن را متذکر شود اما وقتی مشاور ایرادات را بررسی کرد و به صورت علمی و کارشناسانه به آن پاسخ داد باید طرح مصوب شده را با مسئولیت همان شرکت مشاور اجرا کرد.

وی با بیان اینکه در رابطه با پروژه پیاده‌راه سازی هم باید همین مراحل سپری شده باشد، ابراز کرد: وقتی پروژه‌ای مانند پیاده راه سازی به مرحله اجرا می‌رود مسئولیت اجرا به شهرداری واگذار شده و وظیفه ما نیز نظارت بر عملکرد شهرداری است.

رحیمی‌فر با اشاره به برخی مشکلات پیاده‌راه سازی در جامعه و ایجاد نارضایتی در شهروندان تاکید کرد: این پروژه در مدت زمان کمتری اجرا شده و تمهیدات لازم برای رفع مشکلات در نظر گرفته شده است و از آنجائیکه  این طرح ارزش افزوده بسیاری دارد قطعا کسبه این خیابان از آن منتفع می‎شوند.

وی با تاکید براینکه هم نمایندگان مردم در شورای شهر وهم شهرداری موظفند کار را زودتر به سرانجام برسانند افزود: پیشاپیش از مردم عذرخواهی می‌کنیم و امیدواریم با افتتاح این پروژه و عایداتی که نصیب شهروندان و کسبه می‌شود بتواند بخشی از این مشکلات را جبران کند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان اظهار داشت: همه ما باید بر مدار قانون و برنامه محوری حرکت کنیم و در اجرای پروژه‌هایی مانند ورزش همگانی، توسعه فضای سبز و غیره به طرح‌های  دارای اولویت اهمیت بیشتری دهیم.

وی گفت: در هنگام اجرای یک پروژه لازم است همه از شهرداری حمایت کنیم تا طرح‌ها با قدرت انجام شوند چرا که تشکیک سبب کاهش انگیزه‌ها در انجام کار می‌شود و این به صلاح شهروندان نیست.

ساخت پیاده‌راه خدشه‌ای به ثبت ملی میدان تاریخی امام (ره) همدان وارد نمی‌کند

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز اظهار داشت: ساخت پیاده‌راه خدشه‌ای به ثبت ملی میدان تاریخی امام (ره) وارد نمی‌کند چرا که قرار نیست آنجا ساخت و سازی انجام شود و پروژه عمرانی مربوط به کف معابر است.

وی افزود: نکته‌ای که در این حوزه میراث فرهنگی بر آن تاکید دارد این است که طرح اجرا شده باید با بدنه و بافت میدان همخوانی داشته باشد به همین دلیل نیز ما برای مطالعه و بررسی بیشتر از راه و شهرسازی خواسته‌ایم طرح را در اختیار ما بگذارند.

ترابی با تاکید براینکه ما با ساخت پیاده راه موافقیم بیان کرد: با اجرای این طرح حداقل تردد وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین از خیابان اکباتان حذف و آثار تاریخی که زیر این خیابان قرار دارد نیز حفظ می‌شود.

وی تصریح کرد: از نظر ما ساخت این پیاده‌راه سبب می‌شود مردم به قسمت شمالی شهرستان کشیده شوند و از این طریق تپه هگمتانه نیز بی‌نصیب نمانده و نیم نگاهی به آن می‌شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان درباره المان وسط میدان امام(ره) نیز اظهار داشت: ما درخواست کردیم المان وسط میدان که شامل سکوی اصلی بوده و مربوط به یک دوره خاص از معماری است حفظ شود.

10 میلیارد تومان بودجه به پروژه پیاده‌راه سازی همدان اختصاص یافته است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهرهمدان نیز با بیان اینکه در طرح پیاده‌راه سازی، میدان امام به خیابان بوعلی، خیابان اکباتان و سپس به چهار خیابان دیگر وصل می‌شود، افزود: همه مسائل اجتماعی و فرهنگی و همچنین تامین بودجه‌های مربوطه مورد توجه قرار گرفته است.

کامران گردان با تاکید بر اینکه برای پیاده‌راه سازی میدان امام و خیابان اکباتان، 10 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: شهرداری منطقه یک نیز توافق کرده است از منابعی که خودش تعریف کرده در این پروژه هزینه کند.

گردان با بیان اینکه کسانی که پیش از این در رابطه با اجرای پروژه پیاده‌راه اظهار نظر کرده بودند اطلاعات دقیقی نداشتند، گفت: در جلسات مختلف مسائل بررسی شده و سعی می‌کنیم این بخش از پروژه را نیز با کمترین تنش عملیاتی کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان در رابطه با بازار آهن فروشان مستقر در خیابان اکباتان نیز عنوان کرد: با همراهی میراث فرهنگی راه‌های خروجی به منظور انتقال بار این صنف از داخل پارکینگ میراث فرهنگی جهت انتقال بار پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه زیر‌سازی خیابان اکباتان محکم‌تر از خیابان بوعلی است، افزود: با توجه به اینکه در این خیابان امکان تردد ماشین‌های سنگین وجود دارد، علاوه بر زیرسازی، در ساعات مختلف به منظور تردد اجازه عبور داده می‌شود.

گردان با تاکید بر اینکه با پیاده‌راه شدن میدان امام شاهد زیباتر شدن المان این میدان نیز هستیم، تصریح کرد: المان فعلی به باغ موزه دفاع مقدس انتقال و طراحی خوبی در المان جدید شاهد می‌باشیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در خیابان اکباتان با چهار نوع دست‌فروش روبرو هستیم، گفت: دستفرشان انگشتر فروش، ظروف مسی و صنایع دستی از دستفروشانی هستند که ساماندهی آنها در دستور کار است ولی چاقو فروشان و کهنه فروشان اجازه دست فروشی ندارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به‌نظر می‌رسد طرح پیاده‌راه سازی رینگ اول خیابان‌های منتهی به میدان امام(ره) همدان از سوی مسئولان حوزه شهری مورد قبول و رضایت قرار گرفته است اما لازم است مدیران شهرداری علاوه بر سرعت اجرای طرح بر مسائلی همچون ایجاد پارکینگ در رینگ دوم شهر،پیوست فرهنگی طرح‌ پیاده‌‌راه‌سازی در دو خیابان بوعلی و اکباتان، انتخاب طراحی فاخر و زیبا با توجه به سابقه تاریخی و گردشگری شهر همدان و نیز در نظر گرفتن رفاه و سهولت کسبه و سایر مردم برای ایاب و ذهاب تدابیر لازم را در نظر داشته باشند.

انتهای پیام/

سیر همدان ؛دُردانه ای سفید پوشی در بازار کشورکه منزوی شده است

تسنیم گزارش می‌دهد

سیر همدان؛ دُردانه‌ سفیدپوشی که منزوی شده است/ خروج از انزوا نیازمند توجه مسئولان












جشنواره ملی سیر سولان - همدان

سیر همدان؛ دُردانه‌ سفیدپوشی در بازار کشور است که این استان بیش از ۷۰ درصد سیر خشک کشور را تأمین می‌کند و نیازمند توجه بیشتر مسئولان استان در حوزه صادرات، نگه داری، بسته بندی و صنایع تبدیلی است در حالی که در این بخش‌ها با تواقصی مواجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، شاید برای هر یک از خوانندگان این گزارش پیش آمده باشد که در میوه‌فروشی در شرقی‌ترین نقطه کشور یا در نقطه دیگری از جنوب غربی ایران و سایر استانها با اتیکتی مواجه شده باشید که با فونت درشت و زیبا نوشته شده: ((سیر همدان موجود است))

صحبت این گزارش در مورد مروارید سفید پوشی به نام سیر همدان است؛ دردانه‌ای پر ارزش و سرشار از خاصیت و فایده که عطروطعم بی‌نظیرش هوش از سر می‌برد و کیفیت و مرغوبیت کم‌نظیرش در جهان بی‌مثال است.

همدان در تولید سیر علی‌رغم رقبایی همچون گیلان، مازندران، خوزستان و زنجان که با وجود زمین‌های حاصلخیز، بارندگی و موقعیت جغرافیایی برتر از نقطه‌نظر کشاورزی، توجه و اهتمام زیاد مسئولان این استانها در رسیدگی به مشکلات کشاورزان، توزیع کود و بذر مناسب و کافی، نگه‌داری و خرید تضمینی این محصول از سیرکاران و با وجود سایر تمهیدات انجام گرفته از سوی این استانها، همچنان سیر همدان سالهاست رتبه اول تولید کمی و کیفی این محصول را از نوع خشک در کشور به خود اختصاص داده است.

استان همدان بخش اعظمی از سهم تولید سیر کشور را دارا است و روستای سولان در شهرستان همدان بیش از 60 درصد از تولید سیر استان را از آن خود کرده است.

سیر همدان گوشه چشم باریکی نیز به صادرات و بازارهای جهانی دوخته و در همین راستا در چند سال اخیر شاهد صادرات این محصول به کشورهای هم‌جواری نظیر عراق، گرجستان، ترکمنستان و سایر کشورهای جماهیر شوروی سابق( فدراسیون روسیه ) بوده‌ایم.

ولی مادامی که سیر، زعفران، سیب، پسته و سایر محصولات کشاورزی که از کشورمان به دیگر ممالک دنیا صادر می‌شود فاقد بسته‌بندی و برچسب دهی مناسب و شکیلی که نشان‌دهنده مرغوبیت و کیفیت آن کالا باشد به نوعی فضا را برای کشورهای واسطه فراهم می‌کنیم تا با زرق‌وبرق دادن و بسته‌بندی مناسب محصولات ایران سود سرشاری را به جیب بزنند و محصول را با نام و عنوان کشور خود عرضه کنند.

نظیر آنچه سالهاست کشور ایتالیا با خرید زعفران خراسان بسته‌بندی این محصول در کشور متبوع خویش به انجام  می‌رساند و از همه مزایا و مواهب صدور زعفران ایرانی و عرضه آن در سراسر دنیا سود و بهره می‌جوید.

به همین منظور با توجه به همزمانی فصل برداشت سیر از زمین‌های کشاورزی شهر همدان جشنواره سیر چندی پیش در روستای سولان از توابع شهرستان همدان برگزار شد که از اقدامات خوبی بود که برای اولین بار در منطقه یا از همدان انجام گرفت جشنواره‌ای که باید با اهتمام مسئولان استان در سطح بالاتر و به صورت استانی برگزار می‌شد ولی مورد غفلت مسئولان استان قرار گرفت و اهالی و مسئولان روستایی در همدان به فکر برگزاری جشنواره برای خود افتادند.

این جشنواره نیز همانند سایر برنامه‌هایی که برای نخستین بار برگزار می‌شود نواقصی داشت و یکی از نواقص آن عدم برگزاری افتتاحیه در خور آن و برنامه ریزی بر روی اختتامیه‌ای بود که آنگونه که انتظار می رفت پیش نرفت و مسئولان نیز بریا حضور در آن کوتاهی کردند.

با توجه به اهمیت تولید سیر و جایگاه این محصول در کشاورزی همدان با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان و همچنین دهیار سولان به گفت‌و‌گو پرداختیم که به شرح زیر است:

در جشنواره سیر سولان بیشتر به مسائل جنبی پرداخته شد

جواد رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به غیر تخصصی برگزار شدن جشنواره گفت: امسال با توجه به عدم هماهنگی جهاد کشاورزی و مسئولان ذیربط در برگزاری این نمایشگاه بیشتر به مسائل جنبی و غیر تخصصی که اهمیت کشاورزی ندارد، پرداخته شده است.

با معرفی سیر همدان زمینه‌های اشتغال و رشد اقتصادی در همدان فراهم می‌شود

دهیار سولان اظهار داشت: علی‌رغم بحث عدم هماهنگی، در ابتدا نیز یک سری مخالفت‌هایی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به شکل برگزاری جشنواره صورت گرفت ولی مراسم افتتاحیه جشنواره نیز با حضور رئیس جهاد کشاورزی شهرستان و مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان و مسئولان محلی در تاریخ 9 مردادماه سال‌جاری رسماً در روستای سولان از توابع شهرستان همدان آغاز به کار کرد و برگزار شد.

محمدرضا درویشیان گفت: امیدواریم با معرفی محصول سیر همدان بتوانیم زمینه‌های اشتغال و رشد اقتصادی بیشتر در استان را فراهم بیاوریم و لازمه آن را نیز همکاری و هماهنگی مسئولین و دست اندرکاران برشمرد.

همدان در ابتدا نیازمند سردخانه و کارگاه بسته بندی سیر است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان گفت: حدود 2800 هکتار از اراضی استان زیر کشت سیر است که پیش‌بینی می‌شود 40 هزار تن سیر در همدان برداشت ‌شود.

محمد شهرام پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: سیر محصول پایدار استان است و به لحاظ طعم و مزه محصول همدان برتری خاصی نسبت به سایر نقاط دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 2117 هکتار سطح زیر کشت سیر بوده عنوان کرد: سال گذشته 31 هزار تن تولید سیر داشتیم و امسال با 2800 هکتار سطح زیر کشت پیش‌بینی تولید بیش از 40 هزار تن سیر را داریم.

پرورش صادرات سیر در سال گذشته را 3300 تن اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات به ارزش 4.4 میلیون دلار بوده ضمن اینکه از 91 تا 95 صادرات سیر به صورت سالانه خوب بوده است.

وی با اعلام اینکه همدان در سیر خشک رتبه نخست کشور را دارد افزود: بیش از 70 درصد سیر کشور را تأمین می‌کنیم و امیدواریم امسال میزان سیر صادراتی بیشتر باشد و در تناوب محصول کم آب بری است و زمینه مکانیزاسیون اقدامات در این راستا ایجاد شده و 60 درصد محصول به صورت مکانیزه کشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: برای ایجاد و راه اندازی کارگاه بسته بندی و سردخانه سیر در حال پیگیری هستیم ضمن اینکه نگهداری و بسته بندی سیر مهمتر از صنایع تبدیلی آن است.

وی با اشاره به اینکه مصرف خانوار سیر نسبت به سیب زمینی بسیار پایین است گفت: سیر هزینه تولید بالایی دارد ضمن اینکه سطح زیر کشت سیر تر در استان همدان 246 هکتار با عملکرد 25 تن در هکتار است و  پیش‌بینی شده از اراضی زیر کشت سیر تر 6 هزار و 225 تن سیر برداشت شود.

به گزارش تسنیم، خالی از لطف نیست که بدانیم محصول سیر استان همدان که گاه ظرفیت تولیدش در بالاترین مقدار به 15 تن در سال می‌رسد و عواملی طبیعی و غیرطبیعی به مانند خشکسالی و کم‌آبی، بذر و کود نامرغوب و عدم تمایل برخی از کشاورزان و تولیدکنندگان سیر کار، در کاهش و افزایش تولید و قیمت این محصول مؤثر و حائز اهمیت است.

در کنار همه این‌ها مادامی که نبود تولید مکانیزه، فقدان انبار و سردخانه فنی برای نگه‌داری این محصول، نبود بنگاه‌های فعال اقتصادی برای عرضه و صادرات محصول سیر همدان حداقل در بازارهای غرب آسیا سبب شده تا این گیاه پرخاصیت و سرشار از فایده که دارای کیفیت و مرغوبیت و کمیتی بی‌نظیر در سطح جهان را دارا است همچنان در انزوا و لنگ‌لنگان دل‌خوش به صادرات به دیگر استان‌ها و معدود کشورهای همسایه شده است.

این در حالی است که اهتمام به کشاورزی و محصولات مستعد با اقلیم هر منطقه کشاورزی، سالهای زیادی است که در راستای کاری کشورهای کمتر توسعه یافته نیز، برای دست‌یابی به رشد و توسعه همه‌جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی مبذول و تدوین‌شده است که در نهایت زمینه را برای رفاه و توسعه همه جانبه، بالا بردن سرانه عمومی ثروت در جامعه، جلوگیری از بروز آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی و اقتصادی مسیر و دست‌یافتنی می‌کند.

نمره حسن روحانی چند است؟

نمره حسن روحانی چند است؟

Результаты поиска изображений по запросу  

حل و فصل مساله هسته ای، رفع حصر، حمایت از زنان، تسهیل بازگشت ایرانیان از خارج، حذف ممیزی پیش از چاپ کتاب، احقاق حقوق شهروندی، حمایت از سازمان های صنفی و مردم نهاد، بهبود وضعیت اقلیت ها، بهبود رابطه با کشورهای منطقه خلیج فارس، بازگشایی خانه سینما، مهار رشد تورم و بهبود وضعیت اقتصادی و رشد اقتصادی، تنش زدایی در روابط بین الملل، جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه، احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، رفع فیلتر از شبکه های  اجتماعی، بهبود سرعت اینترنت، بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران، مهار قیمت مسکن

این بخشی از وعده هایی بود که چهار سال پیش حسن روحانی را به کرسی ریاست جمهوری رساند.

حالا در پایان یک دوره چهارساله پرسش این است که حسن روحانی تا چه حد در عمل به وعده هایش موفق بوده؟ معدل کارنامه رئیس جمهور هفتم چند است؟