جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی
جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی

نهادینه کردن فرهنگ ایثار ، جهاد وشهادت در جامعه از اولویت های سازمان تبلیغات اسلامی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان از برگزاری اجتماع مردمی تجلیل از مدافعان حرم همزمان با ایام الله دهه فجر در همدان خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی دشتکی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، روز 15 بهمن‌ماه امسال همزمان با میلاد فرخنده حضرت زینب(س) یه عنوان روز تجلیل از مدافعان حرم نامگذاری شده است، اظهار کرد: فردا اجتماع مردمی تجلیل از مدافعان حرم و خانواده‌های آنها پیش از برپایی نماز در همه مصلاهای نمازجمعه استان با مشارکت هیئت‌های مذهبی، جامعه مداحان، شاعران آئینی و کانون‌های تبلیغی استان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تربیت دینی و فرهنگی در جامعه به پیشرفت و تعالی انسان‌ها می‌انجامد، تصریح کرد: در میان مسائل تربیتی، اجتماعی و سیاسی نقش فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان نیروی محرک هر جامعه اسلامی بسیار پررنگ بوده و حائز اهمیت است.

دشتکی با بیان اینکه استقلال، آزادی، عزت فردی، سیاسی، اجتماعی و پیشرفت و تعالی انسان‌ها با تمسک به آیات الهی امکان‌پذیر است، عنوان کرد: خداوند تبارک و تعالی جهاد را در این راستا بر مسلمانان و جامعه اسلامی و منبریت دینی به عنوان یک واجب ابلاغ فرموده و در سیره انبیا الهی نیز نسبت به این موضوع اهتمام  ویژه‌ای صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه پیامبر اسلام(ص) نیز در جهاد حضور پیدا می‌کردند و معصومین(ع) روحیه این‌چنینی داشتند، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی زائیده فرهنگ جهادی و ایثار و شهادت است به طوریکه شهدای قبل از انقلاب هستی خود را فدا کردند تا این انقلاب به نتیجه برسد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب جبهه استکبار منافع خود را در خطر دید و تهاجم فیزیکی گسترده‌ای را ترتیب داد اما مردم با اتکا به فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در مقابل دشمنان ایستاده و آنان را از مرزهای کشور بیرون راندند.

وی با بیان اینکه امروز حوزه مورد تأکید انقلاب اسلامی در خارج از مرزها است، یادآور شد: مجاهدان جبهه حق همراه با گسترش انقلاب اسلامی به خارج از مرزها برای دفاع از منافع ملت ایران و دفاع از حریم‌های اعتقادی در عرصه‌های خارج از میهن اسلامی حضور پیدا کردند که این حضور و مجاهدت باید در اذهان عمومی، فردی و اجتماعی نهادینه شود.

دشتکی حضور مدافعان حرم برای دفاع از مرزهای اعتقادی و حرم اهل‌بیت(ع) و دفاع از قرآن و عترت لازم را دانست و افزود: هر جایی مرزهای اعتقادیمان مورد هجوم قرار گیرد، مدافعان حرم نیز بی‌شک در آنجا حضور خواهند داشت.

وی ضمن اشاره به جانفشانی و شهادت مدافعان حرم در مقابله با جبهه باطل یادآور شد: مدافعان حرم  فرهنگ شهادت را در جامعه نهادینه کردند.

وی بر لزوم تجلیل از مدافعان حرم و تکریم خانواده‌های آنان سخن به میان آورد و گفت: بحث از میان برداشتن جغرافیا در مسائل عقیدتی، توحیدی و انقلابی به عنوان یکی از عوامل ایجاد بصیرت باید در جامعه نهادینه شود.

ترامپ لمپنی نوکیسه و خوش شانس -قسمت اول


ترامپ لمپنی نوکیسه و خوش شانس

 

دنیای وارونه ای شده است ، تعابیر ، استعاره ها ومضامین تغییر ماهوی داده اند و از معنای اصیل و

کارکرد اصولی خود دچار انحراف شده اند و در جهان فعلی به تعبیری عینی وذهنی هیچ چیز و هیچکس

جای خودش قرار ندارد .

 

 صد البته ، که چرخ گردون از این بازیها زیاد به خود دیده است و سیر دور تسلسل دنیا تا بوده چنین

که امروز می باشد ، نبوده است که عروس هزار داماد هر روز وهر شب یک همسر اختیار کند!

 

اینجا و آنجا هم ندارد غرب وشرق ، سفید وسیاه ، ارمنی و یهودی ، تبتی و هندو اکثرا از زندگی و

موقعیت اجتماعی ، اقتصادی و حتی  زندگی شخصی شان نیز گلایه مندند و معتقدند جایگاه آنها

در زندگی فراتر از این ها باشد و بنابر جبر زمانه و جفای روزگار در آن نقطه آرمانی و ایده آل ذهنی

و روانی شان قرار ندارند و گلایه ها و شکوه ها سر می دهند.

 

اما هستند معدود افرادی نیز به قسمی از آرزوهای فردی در ابعاد اجتماعی ، اقتصادی ، تحصیلی

و حتی مناسب سیاسی عالیرتبه ای دست می یابند بدون اینکه  انسانیت ، شعور ،لیاقت و

شخصیت و.... قرار گیری در آن جایگاه را داشته باشند و آنجاست که دوباره باید زمزمه کرد :

حاکم شهری که مرغابی بود بر سر مردم آن شهر رسوایی بود.

 

آری در گوشه ای از دنیا سلاخ جاهل ، تکفیری تحصیلکرده ای به نام ابوبکر البغدادی به پا

می خیزد و گروهک تکفیری تروریستی داعش را بنیان گذاری می کند و شمشیر به دست

زنگی عالم بی دین حقوقدان قسی القلبی می افتد وگروهک تحت امرش مثل طاعون به جان

  مردم سوریه ، عراق و،ترکیه و ..... می افتد و مثل ریگ انسان سر می برند و می سوزانند.

 

در گوشه ای دیگر توسط خاندان  بیمار و آنارشیست کیم ها ، دیکتاتوری قلمع وقمع همه شعارها و

حقوق آزادی بیان را در کره شمالی عجیب الخلفه سر بریده میشود و معترض را زنده با سیانور

از قسمت تحتانی از وی استفبال می کنند و لاغیر.

 

در سویی دیگر در کشور یک میلیارد نفری چین برای تنظیم جمعیت و رفاه اجتماعی مثل آب

خوردن مردمانش را به چوخه اعدام می فرستد و کک کسی هم گزیده نمی شود.

 

درفلسطین اشغالی ، لبنان  ، سوریه ، یمن ، نیجر و برمه  مشت مشت انسان را صهیونیست ها،

وهابی و بودائیان به خاک و خون می کشند و آب از هیچ آسیابی تکان نمی خورد.

 

راستی سازمان ملل و مجمع جهانی حقوق بشر سیخی چند!؟

 

ودر ینگه دیگری از جهان کنونی ، ایالات متحده آمریکا غده سرطانی آفریقایی تباری به نام حسین

می شود باراک و  از سرای دیوان سیاه و کاخ سفید سرخ از خون نژاد بشریت سر در می آورد و عملا

مترسک دست مجلس سنا آمریکا و لابی های قدرت و ثروت صهیونیستی ریا، سعودی ، تکفیری

احاطه اش می کنند واوضاع این کشور در جهان مرتبط و غیر مرتبط با آمریکا مشوش تر وملتهب تری می

گردد و  بحرانهای سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی زیادی جهان را در بر می گیرد و فحایعی نظیر

تکثز گروههای شبه نظامی و تروریستی در جهان و به خصوص در منطقه خاور میانه و شرق آفریقا و ترور و

قتل و جنگ وتجاوز و  رکود بی سابقه اقتصادی آمریکا و جهان را به مرز از هم گسستگی می کشاند و

جایش را به فیمینیستی لمپن گاوچران از تبار نو کیسه  ها می سپارد .

 

لمپن خوش شانس گاو چران یانکی  تبار و مفسد الفی الارضی به نام ترامپ  که از رقیبش ، جوجه اردک

زشتی به نام هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری با کمک لابی ها ودست های پیدا و پنهان

مافیای قدرت وثروت پیشی می گیرد و رییس جمهور آمریکا لقب می گیرد.

 

پیرمرد عیاش و بوالهوس که زاده نظام سرمایه داری و مکتب نئو لیبرالیسم جهانی است بر مسند قدرت

می نشیند در بدو امر برای  التیماتوم می دهد دنیا خط ونشان می کشد و باید و نباید و حد وحدود تعیین

می کند و جتی بالاتر از آن برجام را طی نشست خودش به اضافه خودش  به طور کلی نقض می کند و

می گوید ما فرجام را قبول داریم ولی برجام را نه !

 

ترامپ سرمایه دار البته به اندازه بابک زنجانی ، پول وسر مایه اش را مدیون راه اندازی صنعت ساختمان

سازی  موروثی بدش می داند ودر واقع.........

                                                                     میلاد زندی جامعه شناس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شش روز گذشت ،یقایای پلاسکو فقید هنوز پابرجاست!!


شش روز گذشت ،یقایای پلاسکو فقید هنوز پابرجاست!!

 

 

خداوند سبحان به خیر بگذراند که الحمدالله ورب تعالی ما از خطرات ، حوادث ، سوانح وبلایای طبیعی

وغیر طبیعی و زلز له های مهیب و سونامی ها و انفجارهای وحشتناک و امثالهم  که در

کشورهای شرق آسیا رقم میخورد ، به لطف ایزدی تاکنون مصون ومبری بوده ایم.

 

اما تصور کنید اگر روزی خدای ناکرده ، دور از گوشها و جانها ، بلا به دور فقط یکی از سوانح و بلایایی

که در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا در طول هر سال چند تایش را پشت سر می گذارند بخواهد

گریبان ما را بگیرد تکلیف چیست!؟

 

لابد باید همه به طور دسته جمعی آماده و مهیای  مردن شویم وریق رحمت را به سر کشیده و راهی

 دیار عدم شویم؟

 

بگذریم انشالا در آینده نه چندان دور ،آقایان بعد از کار تحقیقاتی و ارائه به کمیسیون ها و تعیین دادگاه

ویژه به مقصر احتمالی این واقعه که بی شک  یکی از راننده های لودر یا کامیون  و یا سرایدار پلاسکو  را

شناسایی و تحویل مراجع ذیصلاح میگردد و در آ ینده ای نزدیک ، برای بحرانهای بعدی و بعد از تحریم ها و

برجام به فکر تهیه و ملزومات لازم و اینچنینی می افتند.

 

اما اگر بخواهیم به حادثه پیش رو  ،زیر شاخه ای   به رویداد بپردازیم ابتدا از دیدگاه روان شناختی باید

به سانحه  نگاه بیاندازیم که سهل انگاری ریشه دار و خوش خیالی فرهنگی چند قرن است در نزد همه ما

جاخوش کرده است و از پیر و جوان ، وزن ومرد ، مسئول ،رسانه های جمعی ، مردم  و...همه به نوعی

 به این معضل دچاریم همه در خواب زدگی  بی تد بیرانه گرفتاریم و تا گرفتار بلا یا سانحه نشویم به فکر

و تدبیر پیشگیری نیستیم و سپس به طرفه العینی از یاد می بیریم که چه سانحه ، در چه سالی ، چند

نفر کشته ومصدوم و  متحمل چه میزان  ضررر و زیان در همه ابعاد شده ایم .

 

علاوه بر آن در برخورد با سوانح وبایای طبیعی و غیر طبیعی همگی مان با ضعف روانی ، عدم تدبیر ،

عدم حفظ آرامش و خونسردی و  فاقد تسلط روانی رو به رو هستیم فقط دسپتاچه میشویم و در هم

لول می خوریم.


از نگاه سیستماتیک و کاربردی نیز نه تنها دانش مقابله ورویارویی با سوانح وحوادث را نداریم بلکه از نگاه

سازه ،معماری وبه طور کل زیر ساختهای شهری به شدت با بحران و چالش روبرو هستیم و  بافت های

قرسوده درکنار بافت مسکونی وتجاری ظاهر بنا و آبکی در چنین وضعیتی که فاقد امکانات و تجهیزات

 فابل اتکایی برای مقابله با سوانح و حوادث اینچنینی هستیم می اواند مانند بمب چرنویل حرکت کند.

 

از نگاه جامعه شناختی نیز مستولی شدن نظام سرمایه داری در چارچوب سیستم پولی و بانکی کشور

 ومشکلات اقتصادی و  کاستی های معیشتی مردم را به بی اعتنایی و بی مبالاتی فرهنگی دچار

 نموده است و در چنین جامعه ای  کم کم ، روحیه ای جمع گرایی به شدت تنزل می یابد و افراد روی

به فردگرایی و منفعت طلبی می آورند و حس نوعدوستی و کمک ومساعدت به یکدیگر که ریشه در

فرهنگ کهن ایرانی دارد جایش را به سلفی افراد مریض دیجیتال زامبی های بیمار با افراد در حال

احتضار ، ساختمان فروریخته ، صحنه قتل و غارت وتجاوز می دهد و راه بر مساعدت و کمک حداقلی

نیز مسدود می گردد.

 

حتی شاید تصورش هم سخت باشد برای کشور روی کمربند زلزله و سوانح طبیعی مثل ایران اگر مجتمع

آب سنگین اراک ، نیروگاه بوشهر و یا در فردو یا نطنز خدای ناکرده از دستگاههای  هشدار دهنده این

مجتمع ها آلارم خطر شنیده شود.


وای غیر قابل تصور وتفکر است . اصلا یکی از پمپ گاز ها دچار انفجار

  شود حتما خانه به خانه و نفر به نفر منفجر می شویم !

 

باقی بقایتان

میلاد زندی جامعه شناس

 

صنعت گردشگری شاه کلید توسعه اقتصادی پایدار

به گزارش همدان پرس؛ خالی از لطف نیست، حالا که  به مناسبت هفدهمین کنوانسیون جهانی گردشگری قرار است روز ششم و هفتم بهمن ماه سال جاری تعدا 143 گردشگر از چندین و چند نژاد و ملیت مخلتف دنیا در همدان حضور بیابند، چندسطری را به صنعت پولساز و رونق بخش گردشگری که رشد و توسعه همه جانبه افتصادی و فرهنگی واجتماعی جوامع توسعه یافته و بعضا نیز جوامع در حال  توسعه را باعث گردیده است به رشته تحریر بیاوریم ، باشد که میهن عزیزمان نیز با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بی شمار و کم نظیر باستانی ،تاریخی ،اقلیمی و فرهنگی خواهان سهم بیش از این اندک مقدار، از بازار جهانی توریسم و صنعت گردشگری باشد.

افرادی با ملیت  ها و مذاهب متفاوت ومتکثر ، که حتی زبان و رنگ پوست و باور ها و اعتقاداتشات نه تنها با مردم ایران زمین وشهر همدانی که چند روزی را می خواهند میهمانش باشند متفاوت است  بلکه در بین همین تعداد توریست نیز، علاوه بر تفاوت و تکثر  خصایص فردی ونژ ادی ،تعارض ها و تناقضات در پارادایم  های عینی و ذهنی و مؤلفه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز حاکم است.

حال که در هزاره سوم میلادی به سر می بریم  و عصر حاضر را  برخی صاحب نظران و دگر اندیشان بدون مهم بر شمردن  پارادوکس ها و تفاوتهای نژادی، فرهنگی و اقتصادی، گفتگوی تمدنها را عامل بسط و گسترش روز افزون  مراودات و مناسبات  اجتماعی و اقتصادی قلمداد  می کنند با شعار همه  مردم  زمین ، ساکنان دهکده چهانی یا به عبارتی پر معنا تر بنی آدم ز یک پیکرند، که در آفرینش زیک گوهرند سعدی (علی رحمه) متبلور کننده  ، عمق همین موضوع می باشد.

همچنین در سده اخیر که تکنو لوژی و فناوری های نوین به طرز اعجاب آوری روز به روز رشد و توسعه می یابد، موجب گردیده تا بشر بتواند ابزار وادوات را نیز ،بیش از گذشته به تسخیر خود درآورد و به عبارتی  روشن تر رویاها و آرزوهای  محال وخارج از تصور و اندیشه انسان  ها و جوامع گذشته بشر، رنگ واقعیت و شدن  به خود بگیرد و به اجزایی  لاینفک  از امور  زندگی عموم سکنه سراسر گیتی مبدل شود.

انسان امروزی که با بکار گیری ابزار و ادواتی بسان شبکه جهانی اینترنت ، تلفن همراه، هواپیما ی پهن پیکر و قاره پیما و بسیار ابزار و ماشین آلات پیشرفته وسایر ملزومات نوینی که دیگر برای بشر امروز جزءجداناشدنی، متداول  ومرسوم زندگی جوامع بشمار می رود. با تسخیر زمین و هوا رویای زندگی در فضا را در سر می پروراند و عطش رشد و  منشور توسعه دانش و تکنولوژی سیری ناپذیرش  با اهتمام همه جانبه به تعامل با  جهانی  فاقد مرز و خطوط جغرافیایی استوار و پابرجاست.

رشد و گسترش روز افزون تکنولوژی  که در زمینه حمل ونقل نیز قابل مشاهده است منجر به ظهور و بروز وسایل ارتباطی و نقلیه ای گردید که باعث سهولت هرچه بیشتر  رفت و آمد مردم کره زمین گردید که مصداق آن هواپیماهای عظیم الجثه و پهن پیکری است که امکان مسافرت و عزیمت مردم از گوشه ای از کره زمین به گوشه دیگر را آسان تر وایمن تر نموده است و در عصر حاضر مسافرتهای چند ماهه تا مقصد در عرض کمتر از چند ساعت به انجام می رسد، کشورها را   به فکر وا داشته  است تا بیش از گذشته با ایجاد زیر ساختهای لازم و کافی  توجه واهتمام ویژه تری را بر روی پدیده توریسم و صنعت گردشگری به انجام برسانند.

زیرا خوب می دانند ورود هر گردشگر خارجی به کشور  از بدو ورود تا لحظه خروج به منطقه متبوع،سراسر سود خالص و سرشار از فایده است. ضمن اینکه می تواند توسعه صنایع و مشاغل خرد و کلان را رقم بزند، ضامن ورود سرمایه و ارز فراوانی به داخل همان اقلیم است و رقم زننده اشتغال و توسعه پایدار اقتصادی و عرصه تبادل مؤلفه های فرهنگی و زیستی (اجتماعی) است.

صنعت پولسازی  که متأسفانه  طی سی و هشت سالی که از عمر پر برکت انقلاب اسلامی در ایران عزیزمان می گذرد بنا بر یک سری مسائل جبری واختیاری تا به امروز چنان که باید به این مهم  پرداخته نشده است و به عبارتی صحیح تر مغفول و مغبون واقع گردیده است.

اگرچه کشمش ها ونا آرامی های براندازی رژیم ستم شاهی، جنگ هشت ساله تحمیلی، فشار تحریم های ظالمانه دشمنان قسم خورده نظام وانقلاب، همچنین کار شکنی های جهانخواران مستکبر  غرب و شرق و سیاه نمایی دشمنان  انقلاب نسبت به وضع امنیتی و اجتماعی ایران عزیز، در مغفول و مجهول ماندن جاذبه های بکر و پرشمار و کم نظیرتوریستی کشورمان  بی تأثیر نبوده است اما باید قبول داشته باشیم حتی که در ارائه زیر ساخت های مناسب در جهت معرفی و تبلیغ جاذبه های گردشگری  کشورمان ،نظیر آنچه حداقل کشورهای همجوارمان نظیر ترکیه وامارات و حتی جمهوری ارمنستان به انجام رسانیده اند نیز با دچار کمی و کاستی های فراوان مدیریتی روبرو بوده ایم و  همیشه  از این بابت نیز دچازر خسران وضرر شده ایم.

البته در این مجال روی سخن در پیشبرد ، بررسی جاذبه های توریستی  کهن شهر همدان به عنوان یک عنصر کارمد و مفید برای رشد وتوسعه اقتصادی، اجتماعی استان و راههای دستیابی و حصول شهر همدان به عنوان یک قطب گردشگری در منطقه (خاور میانه) مطرح است. زیرا با توجه به شرایط اقیلمی و زیستی شهر همدان،  رونق صنعت گردشگری می تواند عنصری  ثأثیر گذار در جهت رشد و توسعه  همه جانبه  و چند بعدی  استان همدان لقب بگیرد.

کهن شهری که امروزه از آن به عنوان همدان یاد می شود،دارای حد اقل 2500 سال قدمت شهر نشینی و قریب به پنجاه  سال و اندی، سابقه شهر داری را با خود یدک می کشد و مالامال لبریز از فرصت های گردشگری و توریستی است.

چرا که کهن غار افسانه ای علیصدر  بی نظیرش ، دل وجان هر انسانی که اندک ذوقی را هم داشته باشد چنان به وجد می آورد ،که بی تردید تا دم صبح ملکوت نیز این حجم زیبایی وجلال وجبروت یکی از شاهکارهای بی نظیر جهان خلقت  را نتواند فراموش کند.

قدم زدن کوتاه و مختصر در صحن بارگاه ملکوتی فیلسوفی عظیم الشأن بسان بوعلی کبیر، عظمت و ابهتی  تنومند رامی تواند در ذهن وروح هر جوینده ی  علم ومعرفت متبلور بسازد و شور و ذوقی زایدالوصفی  نصیب هر گردشگر بشود.

چنانکه رفتن بر آرامگاه باباطاهر عارف  می تواند دل هر شوریده ای ، را شوریده تر و هر مجنونی را به جنون  وا دارد و جسم و روح هر گردشگری را در لحظه به نقطه ای از نقاط بی انتهای عالم معرفت و عرفان الهی گره بزند.

مشاهده معماری بی همتای گنبد علویان و برج قربان توسط هر توریست و جهانگردی که مدعی معماری مدرن و پیشرفته کشور متبوع خویش است، می تواند خط بلانی بر بلندای وجود را در برابر افکارش ترسیم کند و  باعث  بشود تا ابدالدهر ، از تعریف و تمجید از معماری کهن ایران زمین را از یاد نبرند و برای دوستانشان خشت به خشت زیبایی و عظمت ابنیه و معماری ایران باستان را بازگو بکنند.

می شود جهانگردان را به بازار قدیمی همدان برد و  به حال خود رهایشان کرد تا پوست و گوشت و باتمام احساسشان تلفیق هنر، صنعت، چیدمان مشاغل  و زیبایی چشم نواز و سحرانگیز بازار عجیب البنای همدان را به نظاره بنشینند وفریم به فریم تصاویر دوربین هایشان را به بازار سنتی و حجره ها ی رنگارنگش اختصاص بدهند.

می توان آنهارا به کوهپیمایی و دیدن الوند سربلند و سرفراز  گسیل داشت ودر دل چشمه ها، آبشارها، یخچالها و کوهسارهای بی مثالش  رهایشان ساخت تا عظمت خدای متعال راملموس تر درک و باورکنند و سوی دیدگانشان را با طوطیای الوند چند برابر بسازند.

اصلا چطور است آنها را به محوطه تپه باستانی هگمتانه ببریم و دگر بار خاطر نشان بسازیم دیربازی پسین که آنها مشغول  مهیا نمودن  اسباب و ادوات  آتش و شکار  بودند ایرانیان باستان در شهر مدرن و متأخر هگمتانه آن دوران نه تنها از معماری بی نظیر و ساخت وساز خانه ، خیابان و جدول کشی و سیستم دفع پسماند و فاضلاب برخوردار بودند در این شهر نیز سیستم عدلیه و نظمیه نیز برقرار بوده است و به عبارتی اولین منشورهای حقوق بشر در همدان و در زمان خشایار شاه به رشته تحریر درآمد و باردگر غنای فرهنگی و روح صلح جویانه ایرانیان را به جهانیان نشان بدهیم.

با ترانسفر جهانگردان به محوطه تفرجگاههای زیبا و چشم نواز و سحر انگیز عباس آباد و گنجنامه ضمن نشان دادن کتیبه های  کوروش و دایوش و خشایار شاه می توان تن وروحشان را با آب زلال و خنک دامنه های الوند غسل تعمیم دوباره داد  و در طبیعت زیبای منطقه رهایشان کنیم تا حسابی به وجد بیایند و لذت ببرند.

با انتقال  آنها به دیار گل وبلبل ، باغ وبوستان دره هزار نقش و نگار مراد بیگ، اعماق وجودشان را جلا بخشید و می شود آنها را تا انتهای پاییز هزار رنگ و زمستان زیبایش شمیم  نفس کوهساران را به آنها هدیه نمود.

رفتن به کارگاههای تولید سفال و صنایع دستی  بی نظیر لالجین و مشاهده جان بخشیدن خشت خام به دست توانمند هنر مندان سفالگر همدانی  به غایت شگرف و ز فراموش نشدنی است که بی شک حجم زیادی از کوله بار هر گردشگر و جهانگردی را به سفال و اشیاء زیبا و خوش نقش نگار اختصاص خواهد یافت.

دیدن شیر سنگی پر عظمت یادگار نیک مادها، آرامگاه استر  مردخای، مسجد جامع باشکوه همان قدر برای هر توریستی جذاب و فراموش ناشدنی است که بازدید از حمام حاج آقا تراب نهاوند با کاشی ها ونقش ونگار های اسطوره ای وسراب گیان زیبایش، آرامگاه حیقوق نبی و قلعه اشتران تویسرکان، آرامگاه یوشع نبی و زادگاه وکیل الرعایای زند در ملایر نزد هر توریستی شکفت انگیز  و خارق العاده جلوه  می نماید.

این موارد فوق الذکر تنی چند از جاذبه های توریستی و گردشگری شهر همدان بشمار می رود چراکه از دیر باز کهن شهر دیار مادها علاوه بر جاذبه های تاریخی ،اقلیمی، زیستی  و گردشگری مهد پرورش بزرگان و مشاهیری در سپهر علم و عرفان و طب و سیاست ایران زمین  نظیر بوعلی کبیر ،باباطاه ، عین القضات، عراقی همدانی، خواجه الرشید و بسیار دیگر از نوابغ پیشین و معاصر را در بطن خود پرورانیده و سرزمین غنی از فرهنگ، تاریخ و تمدن است.

ولی متأسفانه این حجم وسیع پتانسیل و ظرفیت بالقوه و خدادادی که نصیب استان همدان گشته است تا کنون به محاق فراموشی سپرده شده است و در گوشه ای از انزوا، دل خوش به جضور دسته جمعی یا انفرادی عده ای قلیل از مسافران داخلی و گردشگران خارجی که برای چند روز بنابر انتخاب خودشان همدان را به عنوان تفرجگاه بین راهی برگزیده اند، معطوف گردیده است.

زیرا مادامی که به پدیده توریسم ،به عنوان بزرگترین  عامل رشد و پیشرفت صنعت اشتغال و تجارت و عنصر کارامد برای کنش متقابل فرهنگی و بسط و گسترش تعا مل  و مراوده فرهنگی، اجتماعی ،سیاسی، زیستی نگاه ویژه ای بر خلاف آنچه تا به امروز مرسوم بوده است را روا نداریم درب بر روی همین پاشنه خواهد چرخید و دست ما کوتاه خواهد ماند و خرما بر نخیل!

صد البته وظیفه خطیر معرفی ، تبلیغ و شناساندن شایسته و بایسته چنین ظرفیت عظیم گردشگری بر عهده مدیران و متولیان فرهنگی و سایر نهادها و انجمن های ذیربط  ورسانه های جمعی است که بازشناسایی این ظرفیت ها و مواهب خدادادی سهمی از صنعت توریسم را نیز به مجموع درامدهای ناخالص ملی واستانی اضافه بنمایند و ضمن رونق بخشیدن و اهتمام به این امر زمینه پیشرفت همدان را مسیر و هموار نمایند.

علاوه بر آن مدیران و دست اندرکاران سیاسی، اقتصادی، اجرایی،  فرهنگی و حتی بخش خصوصی پابه میدان بگذارند ضمن ایجاد زیر ساختهای لازم  ومناسب برای حمل و نقل، اسکان و پذیرایی، اطلاع رسانی ،ارائه تسهیلات جذاب و مدرت تفریحی، ورزشی، بهداشتی سعی در فراهم آوردن انبساط خاطر بیش از بیش جهانگردان را فراهم بسازند.

ضمن اینکه باید زیرساختهای فرهنگی برای برخورد مناسب و استاندارد با توریست ها و جهانگردان را با بکارگیری افراد مجرب و تحصیلکرده در رشته های مرتبط با جهانگردی و هتلداری که توانایی مراوده و برخورد اجتماعی با بیگانگان با زبان های بین المللی و زنده دنیا را داشته باشند، آرامش خاطر بیشتری را برای میهمانان و گردشگران خارجی فراهم بیاوریم و محترم شمردن فرهنگ، پوشش، آداب و رسوم  میهمانان خارجی را مبنا و اولویت کار خویش قرار دهیم.


*میلاد زندی جامعه شناس