جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی
جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی

۲۴۸ هزار کارگر بیمه شده در همدان به حق و حقوق صنفی خود معترض‌‌اند

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان:

۲۴۸ هزار کارگر بیمه شده در همدان به حق و حقوق صنفی خود معترض‌‌اند










اعتصاب کارگران



دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با بیان اینکه ۲۴۸ هزار نفر بیمه شده معترض به حق و حقوق صنفی در استان همدان وجود دارد، گفت: در استان همدان ۷۳۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، چنگیز اصلانی دبیر اجرایی خانه کارگر همدان بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: جمعیت استان همدان  یک میلیون و ششصد هزار نفر است که اگر از این تعداد جمیت افرادی که بین 15 تا 64 سال سن دارند را محاسبه کنیم و مبنای اشتغال روزی نیم ساعت را نیز در نظر بگیریم، در حال حاضر استان همدان دارای آمار بیش از 9 درصدی بیکاری است.

وی تصریح کرد: از یک میلیون وششصد هزار نفر جمعیت استان تعداد 735 هزار نفر زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هشتند و 27 هزار بازنشسته که با احتساب افراد این خانوار بازنشستگان به رقمی نزدیک به 43 هزار خواهد رسید.

اصلانی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی 140 هزار میلیارد از دولت‌های گذشته طلب‌کار است، افزود: اگر این مبلغ از طرف دولت پرداخت شود سازمان تأمین اجتماعی قادر است به 32 هزار نفر حقوق پرداخت کند و 42 هزار نفر نیز تحت درمان قرار می‌گیرند.

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان گفت: از نظر صنفی در کل کشور تعداد 13 هزار و پانصد نفر شاغل در کارخانه‌های تولیدی، صنعتی شاغل هستند که عمده وایستگی نقدینگی این کارخانه‌ها به ارز خارجی است و البته این وابستگی در بحث خدمات و کالاهای خدماتی خیلی بیشتر است.

وی با بیان اینکه کارگران فصلی و غیر فصلی و کشاورزان هیچ‌گونه امنیت شغلی را احساس نمی‌کنند، گفت: به طور قطع کار فرما به سبب‌ اینکه هنگام قطع همکاری با کارگر درگیر بروکراسی اداری نگردد، از تبصره ماده 2 قانون کار سود می‌جوید و نیروی کار خود را قراردادی برمی‌گزیند.

اصلانی گفت: در این وانفسای شرایط و بحران‌های اقتصادی بعضی از افراد در هفته 176 ساعت کار می‌کنند و مبلغ دریافتی‌شان نیز نصف حقوق معین قانون کار یعنی مبلغی حدود 400 الی 500 هزار تومان است، این جهل به قانون در این افراد باعث شده است تا یک عده سودجو و فرصت طلب بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

دبیر اجرایی خانه کارگر با بیان اینکه در تمامی مراکز خدماتی، بهداشتی و درمانی قرارداد کارگران ما فصلی است گفت: به طور مثال در کارخانه شیشه یا شرکت خوش نوش اگر قرار باشد تعدادی کارگر را استخدام کنند مسئولان کارخانه ترجیح می‌دهند، با این افراد فصلی قرار داد منعقد کنند تا کارگر از ترس عدم تمدید قرداد روز عاشورا نیز در محل کار حاضر باشد.

وی از قردادهای موقت به عنوان بزرگترین مانع برای اجرایی شدن آئین نامه قانون کار نام برد و عنوان کرد: در این شرایط کارگر علاوه بر دغدغه دائم مطالبه حق و حقوق همیشه سایه اخراج را بالای سر خود احساس می‌کند و قادر به برنامه ریزی برای آینده اجتماعی و اقتصادی خود نیست.

اصلانی گفت: در وهله نخست صاحب کارگاه یا کارخانه تولیدی که با کارگر قرداد فصلی منعقد کرده است دچار ضرر و زیان مالی می‌شود، چرا که در چنین وضعیت مبهمی کارگر و کارفرما دچار ضعف و استرس می‌شوند که در نتیجه کاهش راندمان تولید را رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا به یکدیگر مرتبط هستند، افزود: هرجه عرضه شغل بیشتر باشد تقاضا نیز افزایش پیدا می‌کند و بالعکس، چرا که هرمقدار ظرفیت بیشتر باشد کار فرما می‌تواند در چنین شرایطی نیروی مناسب‌تری را برای کار خود انتخاب کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با اشاره به اینکه باید کالاهای تولیدی و لوازم ساختمانی، آرایشی و بهداشتی مورد نیاز مردم یاید در داخل کشور تأمین شود، گفت: متاسفانه در کشور حمایت قانونی از کارخانه‌های تولیدی برای رقابت با کالاهای وارداتی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مدیران، مسئولان، کارخانه‌دارها و صاحب‌نظران حوزه اقتصاد باید به دلایل ورشکستگی و تعطیلی کار خانه‌ها بیاندیشند و تاکید کرد: اقتصاد کشور فاقد آسیب
شناسی است و در این 38 سال در حوزه اقتصاد شاهد طرح و برنامه‌های احساسی بوده‌ایم.

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با اشاره به تعطیلی و تعدیل نیروی کارخانه لرد و کیوان همدان گفت: زمانی نظیر این کارخانه‌ها با تعداد زیاد پرسنل مشغول تولید محصولات با کیفیتی یودند اما در حال حاضر با بحران تعطیلی، ورشکستگی، رکورد و تعدیل نیرو مواجه هستند.

اصلانی با اشاره به مبهم بودن وضعیت شغلی و بیمه‌ای کارگران عنوان کرد: سازمان تأمین اجتماعی از بدو شکل‌گیری با هدف حمایت و پشتیبانی از کارخانه‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی ایجاد شد ولی در طول 38 سال پس از انقلاب اسلامی و در زمان تصدی همه دولت‌ها، متاسفانه مجلس شورای اسلامی هیچ‌گاه از قانون تأمین اجتماعی حمایت همه جانبه‌ایی را انجام نداده است.

وی با اشاره به اینکه قبل از شروع جنگ تحمیلی بحران استخدامی در کشور کمتر بود و پرداختی حق بیمه کارگران 17.5 درصد و سهم کار فرما و دولت به ترتیب 10 و 3.5 درصد بود اظهار داشت: در حال حاضر پرداختی حق بیمه کارگر و کارفرما در همدان به درصد منفی رسیده است و در نتیجه سازمان تأمین اجتماعی همدان که یک میلیارد هزینه متقبل شده است، تنها موفق به وصول مبلغ ششصد میلیون تومان شده و مایقی را نیز از مرکز دریافت کرده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان اعلام کرد: اگر در سازمان تامین احتماعی و سیستم مدیریتی آن راه حل فوری برای برطرف کردن مشکلات کارگران اندیشیده نشود، ممکن است در مدت زمانی کمتر از شش ماه کشور به رکودی بی‌سابقه دچار شود و دیگر مسئولی نتواند وضع موجود را سر وسامان بدهد.

اصلانی اشاره‌ای هم به حداقل حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی داشت و اضافه کرد: کارگری که بعد از سی سال کار کردن حقوق وی کمتر از یک میلیون تومان در ماه است، با این تورم و شرایط بد اقتصادی حتی در تأمین مایحتاج ضروری زندگی نیز ناتوان است و همیشه شرمنده خانواده است.

وی از قانون تأمین اجتماعی به عنوان یکی از قوانین رایج و قدیمی کشور نام برد و گفت: قانون برای آسایش، آرامش و برخورد با هرج و مرج تدوین می‌شود و این در حالی‌است که قوانین حاکم در حوزه اشتغال و بازار کار در حال حاضر هیچ اهمیتی به حفظ کرامت قشر آسیب پذیر قائل نیست.

اصلانی با اشاره به نامتوازن بودن نرخ افزایش حقوق و تورم بیان کرد: در ماده قانون 141 بانک مرکزی کشور به صراحت گفته شده است که نرخ تورم و افزایش حقوق باید به یک میزان انجام بشود و طبق این ماده قانون باید در حال حاضر حداقل حقوق کارگران 2 میلیون وچهار صد و سی ویک هزار تومان باشد اما متاسفانه حداقل حقوق دریافتی کارگران کمتر از یک میلیون تومان است.

وی امنیت را دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برشمرد و تاکید کرد: همانگونه که رشد اشتغال و کار کردن باعث ایجاد انرژی مثبت و پویایی در افراد و جامعه می‌شود، کاهش آمار روز افزون بیکاری در جامعه آمار طلاق، فساد، اعتیاد و معضلات عدیده اجتماعی را تسری می‌دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با یادآوری اینکه روز 29 آبان‌ماه روز تصویب قانون کار است، ابراز کرد: قانون کار کشور مصوب سال 1369 می‌باشد و دارای 213 ماده قانون و 121 تبصره است که متاسفانه تا کنون سلیقه‌ای و غیر اصولی انجام شده است.

وی با بیان اینکه 248 هزار نفر بیمه شده معترض به حق و حقوق صنفی در استان همدان وجود دارد، افزود: حتی اگر 10 درصد از این افراد هم در تجمع قانونق 29 آبان شرکت بکنند باید حرف خود رابازگو بکنبم و درد دل‌هایمان را به گوش دولت، استاندار و فرماندار برسانیم.

میلاد زندی

انتهای پیام/

ترویج فرهنگ ایثارگری در جامعه وظیفه همگانی است

فرماندهی انتظامی همدان:

ترویج فرهنگ ایثارگری در جامعه وظیفه همگانی است






کامرانی صالح


فرماندهی انتظامی همدان با بیان اینکه افزایش آگاهی خانواده‌ها امنیت جامعه را افزایش می‌دهد، گفت: ترویج فرهنگ ایثارگری در جامعه وظیفه همگانی است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، سردار بخشعلی کامرانی صالح صبح امروز در مراسم اعزام مشمولان به خدمت سربازی، با بیان اینکه سربازان از بی منت‌ترین افراد جامعه برای برقراری امنیت و عدالت اجتماعی هستند اظهار داشت: سربازان موجب عزت و افتخار خانواده و جامعه هستند.

وی تصریح کرد: سرباز یعنی کسی که وجودش برای تعالی اهداف الهی و تکالیفی که امام خمینی(ره) برای مسلمین تعیین قرموده قدم بر‌می‌دارد و هیچ افتخاری بالاتر از خدمت برای اسلام و میهن نیست.

 کامرانی صالح عزت و سربلندی کشور را ثمره فرهنگ ایثارگری و شهید پروری برشمرد و عنوان کرد: خانواده‌هایی که شهدای سرفراز اسلام را برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور تقدیم نظام و انقلاب کردند،اسوه‌های صبر، استقامت و میهن پرستی  هستند.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ ایثارگری در جامعه وظیفه همگانی است ابراز کرد: باید ازخانواده‌هایی که جوانان مومن و متعهد خود را در بهترین سالهای جوانی برای کسب تکلیف و جهاد در راه خدا به خدمت مقدس سربازی رهسپار می‌کنند، تقدیر و تشکر کرد.

فرماندهی انتظامی استان با بیان اینکه در گذشته نسبت به بحث ارتباطات و آموزش در پادگان‌های ما توجه چندانی صورت نمی‌پذیرفت، افزود: امروز در پادگان‌های ایران اسلامی علاوه بر آموزش‌های نظامی به سربازان اصول و مبانی اعتقادی و اجتماعی نیز آموخته می‌شود و سربازان در هر نقطه‌‌ای از کشور قرار بگیرند به راحتی می‌توانند با خانواده‌های خود ارتباط برقرار بکنند.

وی خطاب به مشمولان اعزام به خدمت گفت: باید سعی کنید بافراگیری آموزش‌های اعتقادی و اجتماعی فردی مفیدتر از سابق برای جامعه خود باشند و ‌ امیدوارم در صحت و سلامت به آغوش خانواده‌هایتان باز گردید.

کامرانی صالح گفت: امروز به خانواده‌ها اطمینان می‌دهم که فرزندان شما در مراکز آموزشی با مهارت‌هایی که می‌آموزند افراد مفیدتری برای جامعه خواهند شد.

وی خدمت سربازی را فرصتی برای کسب مهارت جامعه پذیری جوانان برشمرد و ابراز کرد: سالهای خدمت بهترین زمان برای آموختن ادامه شرایط جدید زندگی است و تمرینی برای جدایی از خانواده و کسب استقلال است.

فرماندهی انتظامی استان تاکید کرد: امروز تمام جامعه مجاهد راه حق هستند و همگی آحاد و اقشار جامعه به نوبه خود مجاهدت می‌کنند و بخشی ا ز آن خانواده‌های معظم شهدا هستند.

وی با اشاره به گذر به سلامت نظام وانقلاب از جنگ سخت و هشت سال دفاع مقدس و تمام کارشکنی‌های دشمنان که بر ملت ایران تحمیل شده است، افزود: در حال حاضر جامعه با جنگ نرم و معضلات اجتماعی نظیر اعتیاد و آسیب‌های فضای مجازی دست به گریبان است.

کامرانی صالح از اعتیاد به عنوان یکی از معضلات جدی جامعه نام برد و یادآور شد: ریشه آسیب‌ها و ناگواری‌های اجتماعی مانند اعتیاد که مرگ تدریجی افراد را سبب می‌گردد در غفلت و سهل‌انگاری خانواده، جامعه و فرد خلاصه می‌شود.

وی تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی را تهدید بزرگی برای سلامت جامعه برشمرد و هشدار داد: اثرات و تخریب مواد مخدر صنعتی به مراتب بیشتر و خانمان‌سوز تر از مواد مخدر سنتی است و بیماری‌های روحی و روانی عدیده و ضرر‌های غیر قابل جبرانی را به اجتماع تحمیل می‌کند.

فرماندهی انتظامی استان همدان گفت: امروز در جایگاهی هستیم که دشمنان جرات کوچک‌ترین تعدی و دست درازی را به نظام و میهن ندارند اما باید هوشیار و آگاه باشیم زیرا دشمن جنگ نرم فرسایشی، عمیق و پیچیده را در برنامه خویش قرار داده است.

وی گفت: به عنوان پلیس جامعه  اعتقاد داریم بخشی از امنیت کشور به آگاهی خانواده‌ها بستگی دارد و باید با افزایش آگاهی و دانش عمومی افراد در فضای مجازی بتوانیم در این راستا گام‌های استوارتری را برداریم.

سردار کامرانی صالح با اشاره به اینکه در حال حاضر هزاران سایت، شبکه ماهواره‌ای و مجازی و کانال تلگرامی به آسانی در دسترس است، تاکید کرد: افراد قبل از ورود به فضای مجازی دانش استفاده از این فناوری و تکنولوژی‌ها را بیاموزند.

وی گفت: از خانواد‌ه‌ها تقاضا می‌کنیم اطلاعات و اسناد شخصی خود را در گوشی‌های همراه خود قرار ندهند، زیرا به محض دستیابی مجرمان فضای مجازی و باند‌های سودجو به اطلاعات شما با تهدید قرار دادن این اسناد در فضای مجازی مورد کلاه‌برداری و اخاذی قرار خواهید گرفت.

میلاد زندی

۲۰۴ عنوان کتاب امسال در همدان چاپ شد

معاون فرهنگی ‌اداره کل ‌ارشاد ‌همدان:


‌۲۰۴ عنوان کتاب امسال در همدان چاپ شد







مجید فروتن


معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از چاپ ۲۰۴ عنوان کتاب در ۶ ماهه نخست سال خبر داد و گفت: استان همدان ۴۳ ناشر فعال دارد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، مجید فروتن بعد از ظهر امروز در گردهمایی اهالی چاپ و نشر همدان با بیان اینکه در شش ماهه نخست امسال 204 عنوان کتاب در استان چاپ شده است، اظهار داشت: از این تعداد 19 عنوان ترجمه و 18 عنوان تفویض بوده است.

فروتن تصریح کرد: از این تعداد 198 عنوان کتاب به عنوان چاپ اول و 6 عنوان نیز چاپ های دوم وسوم بوده است.

معاون فرهنگی اداره‌ ارشاد همدان گفت: اگر بخواهیم نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته مقایسه کنیم رشد چشم‌گیری در حوزه چاپ و توزیع کتاب در همدان انجام شده است و این ثمره نگاه مثبتی است که در اداره ارشاد همدان نسبت به مقوله چاپ و توزیع کتاب در جریان است.

وی اعلام کرد: استان همدان جزء 10 استان کشور است که صدور مجوز کتاب به استان واگذار شده است و این روند سبب تسریع در پروسه قبلی صدور مجوز 45 روزه کتاب را رقم زده است.

فروتن افزود: هدف ما در اداره ارشاد همدان تسریع در روند چرخه توزیع و تولید کتاب است و عموم مردم باید از این چرخه کتاب به نحو احسن منتفع شوند‍.

وی گفت: در حال حاضر تعداد 43 ناشر فعال در سطح استان وجود دارد که عمده تولیدات آنها در حوزه‌ کتاب های علوم اجتماعی، کلیات، ادبیات، علوم خاصه،دانشگاهی، کتب درسی و کمک آموزشی است.

معاون فرهنگ و ارشاد همدان  پراکندگی ناشران را یکی از معضلات چرخه چاپ و نشر در سطح استان برشمرد و عنوان کرد: امیدواریم شرایطی را بتوانیم فراهم کنیم که هر نویسنده‌ای در شهرستان محل اقامت خود امکان چاپ و نشر آثار و ایده‌‌هایش را داشته باشد.

فروتن تاکید کرد: ناشرین برای هرچاپ مورد از کتا‌ب‌هایشان  قرارداد منعقد کنند تا جلوی پیامدها و مشکلات بعدی گرفته شود و این مورد نیز به عنوان مصوبه به حاضرین ابلاغ می‌گردد.

وی اعلام کرد: صنعت نشر کتاب معاف از مالیات است، به شرط اینکه ناشران فرم اظهار نامه‌های مالیاتی را پر کنند و اگر مشکلی وجود داشت مراتب را به اطلاع برسانند و مطمئن باشند که پیگیری خواهد شد.

وی از واگذاری وام‌های 100و150 میلیونی برای احداث کتاب فروشی در سطح استان سخن به میان آورد و ابراز کرد: چنانچه از این سهمیه استفاده نشود، این تسهیلات بلا استفاده تشخیص داده خواهد شد و به مرکز برمی‌گردد.

معاون فرهنگی ارشاد همدان کتاب‌خوانی را یک ضروت زیستی برشمرد و عنوان کرد: همه آحاد و اقشار جامعه موظف هستند که فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را، در سطح خانواده و جامعه
نهادینه کنند. 

وی گفت: امیدوارم کتاب‌ و کتاب خوانی به عنوان مقوله ای که زمینه ساز پرورش، تعلیم و تربیت انسان است، در زندگی مردم بیش از پیش جاری و ساری شود.

فروتن با اظهار تاسف از آمار و ارقام که گواه بر عدم رغبت و تمایل به مسآله کتاب‌خوانی در سطح عمومی جامعه را بازگو می‌کند بیان کرد: این دغدغه‌ای است که باید نسبت به رفع آن در سطح اجتماع کار کارشناسی شود و اهتمام ویژه و خاصی صورت بپذیرد.

وی همگرایی را پیش نیاز توسعه فرهنگی برشمرد و گفت: این مهم با توجه و دقت به اقتصاد فرهنگی و مشارکت و همکاری شما بزرگواران به طور قطع در آینده دست یافتنی خواهد شد.

میلاد زندی

انتهای پیام/

تیم درمانی علوم پزشکی همدان برای خدمات دهی به زائران اربعین عازم مهران شد

تیم درمانی علوم پزشکی همدان برای خدمات دهی به زائران اربعین عازم مهران شد











آئین اعزام و بدرقه کاروان بهداشت و درمان اربعین حسینی


تیم بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان امروز با بدرقه مسئولان در راستای خدمات دهی به زائرین اربعین حسینی عازم مرز مهران شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، تیم بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان صبح امروز برای حضور در مرز مهران و خدمات دهی به زائران اربعین حسینی راهی نقطه صفر مرزی شدند.

در این مراسم که با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان برگزار شد،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: تیم بهداشتی همدان همیشه جزء بهترین اکیپ‌های کشور بوده است. البته امسال به دلیل مشکلات مالی قصد اعزام تیمی از استان به مرز مهران را نداشتیم که با پیگیری و اصرار مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در نهایت این مهم صورت گرفت.

جلال الدین امیری تصریح کرد: کار خوب این تیم حاصل زحمات دکتر یگانه و همکاران وی در حوزه بهداشت می‌باشد و امیدواریم بتوانیم خدمتگزار خوبی برای اباعبدالله (ع) و زائران این امام همام باشیم.

وی گفت: در سال‌های گذشته تعداد قابل توجهی افراد پشتیبان می‌رفتند اما امسال تنها به همراه اکیپ اعزامی دکتر یگانه و یک نفر کار پرداز به همراه 20 نفر کارشناس بهداشت محیط و بیماریها، 6 نفر ماما و تعدادی راننده افراد تیم بهداشت همدان را تشکیل می‌دهند.

امیری با بیان اینکه در چهار حوزه بهداشت، درمان، واحد فوریت‌ها و معاونت غذا و دارو درگیر این ماکوریت هستند گفت: کارهای شایسته و مثمرثمری در حوزه درمان با اعزام سه تیم از استان و استقرار در مرز شلمچه، خسروی و مهران در مسیر اعزام زائران در حال انجام شدن است.

میلاد زندی