جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی
جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی

از اکباتان کهن تا همدان نوین-خیابان ها و معابر همدان چشم‌انتظار توجه مسئولین استان

گروه: استان همدان
ساعت: 10:31منتشر شده در مورخ: 1395/12/02شناسه خبر: 1043901
از اکباتان کهن تا همدان نوین؛
خیابان ها و معابر همدان چشم‌انتظار توجه مسئولین استان
همدان کهن شهری که درگذر تاریخ نامش از دادستان به اکباتان، هگمتانه و سپس همدان کنونی تغییر لغوی داد شهری که قریب به سه هزار سال قدمت را با خود یدک می‌کشد، اکنون دیگر نه خبری از ساخت‌وسازهای مهندسی اسطوره‌ای کهنش را با خود به یدک می‌کشد و نه دیگر معابر و خیابان‌هایش طرح و فونداسیون اصولی و مهندسی را در خود می‌بیند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نافع، همدان کهن، شهری که بارها و بارها تاریخ به احترامش از جا برخاسته و در برابرش سر تعظیم فرود آورده است و جزء قدیمی‌ترین شهرهای ایران‌زمین محسوب می‌گردد و شهر و شهرسازی و زیرساخت‌های مربوط به شهرنشینی از دورۀ مادها در همدان آغاز گردیده و تا به امروز این روال نیز ادامه پیداکرده است.

به‌نحوی‌که از آثار به‌جامانده از شهر باستانی هگمتانه گواه این مدعاست و با یک نگاه سرسری و اجمالی نیز به‌راحتی می‌توان اصول ساخت‌وساز دقیق و مهندسی بکار رفته در این شهر را به نظاره نشست که مثابه یک شهر نوین امروزی دارای خیابان، جدول‌کشی، سیستم فاضلاب شهری و... و سایر محسنات آن اشاره کرد.

شهری که درگذر تاریخ نامش از دادستان به اکباتان، هگمتانه و سپس همدان کنونی تغییر لغوی داد شهری که قریب به سه هزار سال قدمت را با خود یدک می‌کشد.

اکنون دیگر نه خبری از ساخت‌وسازهای مهندسی اسطوره‌ای کهنش را با خود به یدک می‌کشد و نه دیگر معابر و خیابان‌هایش طرح و فونداسیون اصولی و مهندسی را در خود می‌بیند.

شهر کهنی که تا دیر بازی قریب به یکی دهه پیش خیابان‌های مسطح و هموارش زبانزد خاص و عام بود اکنون دیگر در هر نقطه از شهر و حتی کوچه پس از کوچه‌ها و خیابان‌های اصلی آن در مسیرهای عبور مرور به‌وفور می‌توان گودال‌های عمیق خلق‌الساعه تپه‌های بلند دست‌اندازهای منحصربه‌فرد و سرعت‌گیرهای عجیب و آسفالت‌های صاف‌وصوف و صیقل‌خورده را به نظاره نشست.

این امر بیشتر از هر مقوله دیگری نشات گرفته از عدم مدیریت اصولی و زیر بنایی و فقدان کارشناسی باعث گردیده وصله و پینه و لکه‌گیری مداوم و غیراصولی که ناشی از حکایت یک بام و دوهوای عدم هماهنگی نهادهای ذی‌ربط و مسئول در امر شهر و مدیریت شهری و سایر نهادهای مرتبط هست.

 همه این موارد سبب شده تا چهرۀ خیابان‌ها، معابر و گذرگاه‌های سطح شهر همدان به زشتی و زمختی بگراید و شهروندان را با مشکلات عدیده‌ای دست‌به‌گریبان کند.

 نابسامانی‌هایی گه خیابان‌های همدان را به عرصه نبرد انسان با اژدهای آهن و جاده مبدل نموده است.

مضاف بر این خیابان‌های صاف و صیقلی و پر از چاله‌چوله و تپه‌ماهور و هزار معضل دیگر نیز، عدم زمان مناسب از سوی سازمان خدمات شهری که زیرمجموعۀ شهرداری‌هاست باعث گردیده عملیات آبیاری شمشادها و شستشوی خیابان‌ها عمدتاً در ساعات شلوغ روز و پرتردد صورت گیرد.

که این امر مخاطرات خیابان‌ها و معابر را به نحوی گسترده افزایش داده است و باعث گردیده تا صحنه‌هایی وحشتناک و کشنده‌ای را برای رانندگان وسایل نقلیه موتوری و عابران پیاده را رقم بزند و امنیت جانی و روانی شهروندان به خطر بیفتد.

از سوی دیگر نبود زیرساخت مناسب خیابان‌ها و استفاده از آسفالت نامرغوب و درجه چندم! که میزان شن و ماسه استفاده‌شده در آن چند برابر مقدار قیر مصرفی در خیابان‌هاست باعث گردیده تا عمر آسفالت خیابان‌ها و معابر کاهش بیابد که این امر خسارت جدی را به اتومبیل‌های شهروندان وارد سازد.

از طرفی دیگر با توجه به فصل سرما و بارندگی و احتمال یخ‌زدگی معابر که به سبب برودت بالای هوا در این فصل احتمالاً وقوع تصادفات، لیز خوردگی خودروها و موتورسیکلت‌ها به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد و ازاین‌رو عابریم پیاده نیز به‌شدت آسیب‌پذیر خواهند شد که مسلماً آن‌ها نیز طرف دیگر این آسیب‌ها و مخاطرات محسوب می‌گردند.

معضل دیگر عمر مفید آسفالت‌هاست که بر اساس قانون مهندسی چهار سال محسوب می‌گردد و این در حالی است که عمر مفید آسفالت خیابان‌ها در برخی نقاط شهر از هشت سال نیز میگذرد و چاله های نوین تبدیل به آثار باستانی شده است.

از همه این‌ها که بگذریم نبود طرح‌های جامع و مدون و کارشناسی شده باعث گردیده تا یک خیابان مانند بوعلی همدان چندین و چند بار با صرف بودجه‌های کلان از بیت‌المال شکل و شمایل تغیر کند و به طرفه‌العینی دوباره دریل‌های تخریب و بولدوزرها به جان خیابان و معمارش بیفتند و دوباره با صرف بودجه‌های کلان‌تر و هنگفت‌تر و با استفاده از بیت‌المال طرحی جدید و دردسری جدید را برای شهروندان، کسبه، خودروهای عبوری و غیره و مالک را فراهم می‌آورد.

نبود پل‌های هوایی عابر پیاده در مسیرهای پرتردد، دارای روگذر و پرترافیک باعث شده که شهروندان ریسک گذر از خیابان و روبرو شدن با هیولای آهن و جاده را به جان بخرند و روزانه چندین و چند بار از این معابر شلوغ و پر رفت‌وآمد که بعضاً نیز با حفاظ از سوی شهرداری محفوظ شده‌اند به عبور و مرور بپردازند چالش جدیدی است که شهروندان را درگیر نموده است.

امید است که در سالی که از سوی رهبر عظیم و شأن انقلاب به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل معین‌شده است مدیران محترم و مسئولی که در رأس ادارات ذی‌ربط مشغول به خدمت به‌نظام مقدس و مردم هستند طرحی مدون و عاجل را از همین امروز که در آستانه آغاز فصل تعلیم و تربیت و زمستان قریب‌الوقوع همدان هستیم در راستای کاری خودشان به‌طور ویژه و اخص  پیگیری‌کننده در دستور کار سایر نهادهای مرتبط قرار دهند و اجازه ندهند تا چوب کار نابلدی و کم‌کاری وندانم کاری آنها را شهروندان با جان و مال خویش بپردازند.

میلاد زندی

انتهای پیام/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.