جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی
جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی

قیام تاریخی امام حسین وکارکردهای آن در هزاره سوم


     هر ساله با شروع ماه محرم الحرام در سراسر ایران عزیزمان در هر کوی وبرزنی شمایل وهیبت شهر ودیارهایمان به اتفاق سکنه اش دگرگون میشود وهمه متفق القول متاثر از واقعه جانگداز واثر گزار همه ادوار تاریخ سیاه پوش میشوند.

     هرکس نیز در حد وسع وتوانش در این ماتم جانگداز سهیم میشوند ونوای باز این چه ماتم وچه نوحه وچه عزاییست راسر میدهند!! مویه کنان بر سر وسینه میکوبند وذکر مصیبت  را بر لبان جاری میسازند وداغدار سید وسالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) وهفتاد ودو تن دشت کربلا میشوند.

      واقعه جانگداز وعظیمی که درسهای فراوانی را نه تنها برای شیعیان عالم بلکه برای همه آزاد اندیشان جهان را با خود به همراه دارد. هرچند قریب به هزارو اندی سال از این حادثه تاریخی واثرگزار میگذرد بی شک  مهم ترین وثمر بخش تری  قیامی است که  تا امروزهمه آفاق به چشم دیده است.

       چرا که در این نبرد برنده وبازنده ای به مثابه سایر نبردهای متداول ومرسوم زمانه ملاک ومدنظر نبوده ونمیباشد. زیرا هدف از این قیام اثبات حق وحقیقت بر باطل وجهل ونادانی است وبه تعبیری صحیح تر پیروزی خون بر شمشیر است.

   نبردی که به وقوع پیوست تا درس بزرگی را به همه راد مردان وشیر زنان گیتی ابلاغ وارسال کند که حق وحقیقت همیشه پیروز است وجاودان، ولو اینکه به قیمت  از دست دادن گرانبها ترین هدیه ای  باشد که خداوند منان به انسانها ارزانی داشته است .

    قیام عظیمی  که بیشتر از آنچه نیازمند شیون، مویه، ذکر مصیبت وسیاه پوشیدن ما باشد  که البته آن هم در جای خود لازم وبایدی است زیرا که به نوعی زنده نگاه داشتن وارج نهادن حرمت خونهایی است که در صحرای کربلا بر زمین جاری شد تا حق وحقیقت بر کرسی زمین وزمان تا ابد الدهر جاری وساری باقی بماند نیاز مند تقکر، تامل وعمیق شدن در فلسفه شورش واین قیام عظیم است.

    تا در وهله نخست فداکاری وایثار وگذشت همه هستی مان برای نیل به حق وحقیقت را بیاموزیم وتسلیم نشدن در برابر زور و زر وجهل را فرا بگیریم.

    قیام تاریخی که به وقوع پیوست تا به انسانها بیاموزد، اگر علیه هوا وهوسهای نفسانی خودمان که بزرگترین دشمن علیه ماست قیام کنیم، میتوانیم  تمامی شیاطین و سفاکان وناکسان دنیا را به زانو در آورد ودودمان آنها را به خاک سیاه نشانید.

   واقعه ای که ثبت گردید تا به همه انسانها یادآوری کند که میشود حب دنیای فانی را از سر بیرون کرد وبرای رضای حق تعالی شمشیر از نیام کشید وبا هفتاد ودو تن جلوی خیل عظیم لشگر دژخیمان  و نااهلان زمانه ایستاد وتا ابد نام حق وحقیقت را زنده نگاه داشت.

    عاشورایی که به وقوع پیوست تا برای ما آدمیان درس گذشت، رشادت، ایستادگی، صبر، مقاومت را تعبیر به معنی کند وبه ما بیاموزد ،میشود در میان دژخیمان وطاغوتیان هر عصری به دنبال آزادی فردی، برابری اجتماعی و همبستگی اجتماعی بود که صد البته مثال عینی وکم نظیر آن انقلاب اسلامی سال 57 میباشد که با الهام از آموزه های قیام تاریخی عاشورا ،علیه رژیم تا بن دندان مسلح ستم شاهی در میهن عزیزمان رخ داد.

    مصیبت جانگدازی که با فدا کردن جگر گوشه های شیر خوار ائمه اطهار در تارک تاریخ نشست تا به ما بیاموزد که میشود از همه کس وهمه جیزگذشت تا  رضای حق تعالی را به جای آورد وجقیقت را بر کرسی هر عصری نشانید حتی در زمان جاهلیت ودر میان اعراب پاپتی وملخ خوار!!

    قیامی که برای همه آزادیخواهان دنیا درس اولیه  آزاد اندیشی و راد مردی ودگر اندیشی  را  به اثبات رسانید وآموخت که آرمان های والای انسانی فارغ از هرنوع ملیت، مرام ، مسلک وعقیده ای است.

   حادثه عظیم وتکرار نشدنی که در دهم محرم  سال شصت ویکم هجری قمری به وقوع پیوست  به تمامی انسانها یکبار برای همه تاریخ گفت که میشود با قربانی کردن هواهای نفسانی ریشه  ظلم وجور،دروغ ، فساد، تخطئه یکدیگر، قدر نشناسی ،زراندوزی، کینه، عداوت، دشمنی وتمامی چالشهایی که به بشر امروزی با آن دست به گریبانست را در نطفه خشکانید وهر اجتماعی فارغ از هر نوع نژاد ومذهبی در صلح وصفا وآرامش زندگی بگذرانند وبا فراگیری یک درس از فراوان درس عاشورا سعادتمند دنیوی واخروی گردند.                         

                                                                                                                                                                                         میلاد زندی جامعه شناس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.