جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی
جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی

محیط زیست بی پناه ایران

جنگل بلوط ،ایلام ،لرستان ویاسوج جزغاله می شود

هوای کلانشهرهایمان سر شار از انواع آلودگی ها وآلاینده هاست وزندگی رابرای مردم  با استنشاق گازهای سمی وسرطان زا پیوند زده است  اکثر شهرهای ایران با کمبود بی سابقه آب آشامیدنی دست ...

پایگاه خبری تحلیلی آبشار نیوز :

هوای کلانشهرهایمان سر شار از انواع آلودگی ها وآلاینده هاست وزندگی رابرای مردم  با استنشاق گازهای سمی وسرطان زا پیوند زده است  اکثر شهرهای ایران با کمبود بی سابقه آب آشامیدنی دست به گریبانند امواج وپارازیتهای مخابراتی ، رسانه ای مخرب ومضر دارند زیر پوستی بشمار مبتلایان به سرطان در کشور می افزایند و سرانه مصرف انرژی در کشورمان چند برابر شده است .

جنگل ها واراضی کشاورزی یک شبه توسط از ما بهتران به اماکن تفریحی،مسکونی،تجاری تبدیل می گردند ودر مصب رودخانه ها ودشت ها هتل و ویلاهای چند ستاره میسازند.سالیانه شمار زیادی از جنگل های کشور نابود میشود تا جاده سازی صورت گیرد وبسان کشتار جمعی تنه های قطور درختان را به گوشه ای می افکنند.

زاینده رود از تشنگی تلف شد وارومیه وهامون به افسانه ها پیوستند و دشت ارژن فارس حالش پریشان است وکارون مدتهاست که از تشنگی وسوء مدیریت  در حسرت جرعه ای آب له له میزند.

شدت ریز گردها افزایش پیداکرده و ریزگردها که ابتدا به ساکن  بلای جان مرزنشینان شرقی وغربی کشورمان بودند و امروز دیگر چند ماه از سال را در اکثر مناطق کشورمان سپری میکند وهموطنان بیشماری را را به امراض ومشکلات وبیماریهای قلبی تنفسی وریوی و….. دچار میکند وراه نفس کشیدن را هم از مردم عملا سلب کرده است.

جنگل بلوط ،یلام ،لرستان ویاسوج جزغاله می شود ،ببر مازندران یوز پلنگ و شیر ایرانی تعدادشان به وضعیت هشدار رسیده واز دو سه قلاده تعدادشان فراتر نمیرودجالب اینجاست که از این اندک بعضی هایشان هم قرضی ومعاوضه ای است.

گوزن ایرانی حالش ناخوش،ناخوش است وگونه های دریایی وآبزی ما نیز به درد مزمن وبی درمان بی تدبیری دچارند وفقط صید میشوند وبس.

سالیانه تعداد کثیری مجوز شکار از سوی جنگلبانی یرای به نخجیرگاه رفتن  وسیراب  نمودن ولع شکار آقازاده های وطنی و همچنین بییگانگان  واجانب صادر میگردد تا ،در فراق بال هر وقت دوست داشتند بروند در مناطق شکار ممنوع!گونه های نادر پستانداران ،گربه سانان ،پرندگان ،آبزیان و…..را از پای درآورند وعکس سلفی بیاندازند.

محیط بانان محیط زیست هم در نبرد با شکار و شکارچیان غیر مجاز!می کشند ویا  کشته می شوند!!

لیترلیتر بنزین ناسالم  با مقدار سرب فراوان را ،آهن پاره ها درباک هایشان می بلعند وبه جایش مونوکسید

فرد اعلا ، ،ازن ، دی اکسید کربن وسایر ذرات دست دوم ونیم سوز را  به خورد قلب و ریه  ما   میدهند  که حاصلی جز  انواع سرطان ،سکته قلبی و،مغزی، بیماریهای تنفسی،آسیب های جسمی ، روحی و روانی  را در پی ندارد.

از نظر منابع آبی  در بحران جدی به سر می بریم به گونه ای سرانه زیر ۹۰۰ لیتر در ماه برای استفاده هر ایرانی در نظر گرفته شده است .همینطور از نظر سرانه محیط زیست و فضای سبز نیز در مضیقه هستیم.

کشاورزی ما هم که سالهاست در حسرت مکانیزه شدن بسر می برد واز بهره وری پایین وعدم توسعه پایدار رنج می برد چراکه کشاورزی مان نیزمانند آتش جنگل خاموش کردن ما با بیل وشلنگ و… است وگونه های نادر وکمیاب گیاهی مان نیز در خطر اضممحال ونابودی جدی قرار گرفته است.

این موارد فوق الذکر تنی چنداز  نابسامانی ها ومعضلاتی است که امروزه محیط زیست ایران با آن دست به گریبان است وحتی مواردی از این معضلات وکاستی ها به شدت با زندگی عوام مردم گره خورده است البته  صد البته که محیط زیست بی شک یکی از بهترین نعمات خداوند به مخلوقات زمین است.

چنانچه صاحب نظران واندیشمندان بی شماری از جمله  جان لارک متفکر اجتماعی ,سیاسی انگلیسی محیط تهی از بشر را بی ارزش میدانند. نظریه پردازان، جغرافی دانان ،زمین شناسان وتمام  دوستداران محیط  زیست بر لزوم اهمیت، تداوم، استمرار محیط زیست ومخاطرات وچالش های پیش رو آن به مراتب راهکارهایی را ارائه نموده اند.

که سلامت آحاد جامعه را تحت الشعاع قرار داده است بیش از این که ناشی از موارد ومسایل زیست محیطی واقلیمی وطبیعی(اکولوژیستی) باشد، بیشتر متاثر بی تدبیری ،کارنابلدی ،اهمال وقصور متولیان سازمان محیط زیست  کشور می باشد.

سازمانی که در سال ۱۳۳۵ با کوشش ومدیریت مرحوم اسکندر فیروز  با نام کانون شکار ایران آغاز به کار کرد تا به امروز مدیران زیادی را ،از جمله پدر خانم ابتکار ریاست فعلی این سازمان را بر صندلی مدیریتی خود جای داده است وچندین مرتبه تغییر نام داد تا دست آخر در سال ۱۳۵۵ سازمانی به نام محیط زیست در ایران وجود خارجی پیداکرد.سازمانی که مهمترین وظایف واهدافش به طور خلاصه عبارتنداز:

۱-       تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی به منظور حفظ محیط زیست وتوسعه پایدار

۲-پس گیری وحفاظت از عرصه محیط زیست کشور

۳-حفاظت از تنوع زیستی کشور وووسعت بخشیدن به منابع طبیعی!

۴-گسترش آگاهی زیست محیط وشناسایی زیستگاههای محیطی ومدیریت وبهره برداری از منابع آب وخاک و………….

در حال حاضر نیز خانم معصومه ابتکار فرزند اولین رییس سازمان محیط زیست پس از انقلاب نزدیک به سه دوره ریاست بر مسند این سازمان قرار گرفته است.وی که در زمره دانشجویانی بود که لانه جاسوسی امریکا را در سال ۱۳۵۸ در تهران به تصرف خود درآوردند .ایشان فعال سیاسی و روزنامه نگار اصلاح طلبی است که لیسانس شیمی وفوق لیسانس ایمنی شناسی را داراست.

وی که بعد از انقلاب اسلامی با روزنامه نگاری وسردبیری آغاز کرده بود وبه عنوان یکی از فعالین حقوق زنان از وی نام برده می شد یک دفعه سر از دنیای سیاست ومحیط زیست درآورد واز وی به عنوان اولین وتنها زن کابینه دولت در دوران پس از انقلاب  اسلامی نام برده میشود.

رییس سازمان محیط زیست که این روزها گناه هیچ معضل یاحادثه ای که در حوزه مدیریتش به وقوع میپیوندد را به هیچ وجه من الوجوه نمیپذیرد همان شخصی است که منتقد جدی دولت نهم ودهم بود واعتقاد داشت پارازیت ها وامواج الکترونیکی مخابراتی که از سوی دولت برای سانسوردر جمهوری اسلامی صورت میگیرد مضر وسرطان زاست ودولت وقت را یه بی تفاوتی نسبت به سلامتی شهروندان متهم می ساخت وانتقادات بعضا تندی را مطرح می کرد.

خانم  ابتکار که چاره آلودگی هوای تهران را در عزیمت پایتخت نشینان به نقاط دیگر کشورمنوط  می داند وچشم امیدش برای رفع آلودگی کلان شهرها به عبور توده های هوایی از آسمان و وزش باد وباران است.

مساله ریزگردهارا نیز منوط به همکاری ترکیه وسوریه وعراق وکشورهای همسایه میداند ومعتقد است مردم باید خودشان برای ریزگردها راه حلی را پیدا کنند

جنگل های کشور در آتش به خاکستر تبدیل می شود و رییس سازمان محیط زیست کشور می فرمایند وظیفه مردم ونیروهای نظامی ،انتظامی و سایر ارگان های بومی وهمجواراست که  باید حریق رامهارکنند بالگردوسایر امکانات اطفای حریق رانداریم چون بودجه کافی را در اختیار نداریم!!

گونه های  حیوانی نادرودر حال انقراض به راحتی شکار میشوند وخودشان یا گوشتشان قاچاق میشوند وبا قی حیوانات در حال انقراض نیزآواره وبی سرپناه اسیر جاده میشوند وطمعه آهن پاره ها میگردند  ودست آخر حیوان فاقدعقل و زبان بسته  به قصور وندانم کاری متهم میشود .

فراوان مواردی در پرونده کاری خانم ابتکاریافت میشود که حاکی از به اصطلاح جا خالی دادن مدیریتی وعدم پذیرش اشتباهات وکمبودها وکاستی های مدیریتی است.این در حایست که از محیط زیستی که امروزه به عرصه کارنابلدی واهمال مدیرانش مبدل گشته است در کشورهای پیشرفته وصنعتی وحتی در حال رشد نیز به عنوان شاه کلید توسعه پایدار نام برده میشود وتوسعه پایداری که رکن اصلیش محیط زیست است تا کشور را به شکوفایی در همه ابعاد سیاسی اقتصادی اجتماعی فرهنگی و…. برساند

می تواند کشور را بیش از پیش به سمت خود کفایی واشتغال زایی ورشد وبالندگی پیش ببرد. همه اینها در حالی است که رهبر فرزانه کشورمان نیز به شدت پیگیر مسایل محیط زیست کشور است  بطوریکه ایشان اهتمام  ویژه وخاصی را به محیط زیست ومسایل مربوط به آن دارند. ودر دیارهایی که مسولان منابع طبیعی

ومحیط زیست با ایان داشته اند بر حل مسائل ومشکلات زیست محیطی همچون آلودگی هوا،پدیده ریز گردها

ودست اندازی به چنگل ها ومراتع وفضای سب را  نیازمند برنامه ریزی ، پیگیری مستمر وقاطع دستگاههای مرتیط بر شمر ده اند. ایشان همچنین حفظ محیط زیست پاک را وظیفه حاکمیتی بر شمرد ه اند وبر لزوم جرم انگاری تخریب محیط زیست ، زمین خواری ، کوه خواری تاکید داشته اند.

امید است که مسولین امر نیز دغدغه های زیست محیطی حضرت آقا  را سر لوحه کار قرار دهند و حداقل بی توجه مشکلات زیست محیطی کشور نباشند وبه جای فرافکنی سعی در رفع مشکلات وآسیب هایی که زیست بوم ایران را تهدید می کند داشته باشندو وسلامت وایمنی  حیات وحش وگونه های جانوری برایشان به دغدغه تبدیل گردد ورسالتشان حفظ محیط زیست باشد.

 از مسولین سازمان محیط زیست انتظار میرود که نگاهی دوباره به زیر ساخت ها وچارتهای سازمانی متبوعشان داشته باشند تا خطرات ومعضلات وگرقتاری ها ودغدغه هایی که در حوزه محیط زیست مدتی است که زیست بوم کشورمان را درگیر نموده است شناسایی ونسبت به رفع آن اقدام جدی وفوری صورت گیرد واین امر میسر نمیشود مگر با بکارگیری نیروی کار بلد وباتجربه در کنار بکار گیری نیروی جوان زبده وتحصیلکرده وشرایطی برای استفاده از علم، متدو تفکر روز فراهم گردد.

شرایط به وضع مطلوب برسد وزیست بوم کشورمان بیش از این شاهد نابودی محیط زیست کشورمان نباشیم وجلوی سونامی تخریب حیات وحش-نابودی دریاها ودریاچه وتالابهای کشورمان را بگیریم وجلوی از بین رفتن هزاران گونه گیاهان دارویی وطبیعی نباشیم وفکری عاجل برای جنگلها واراضی کشاورزی ومراتع بکنیم وحداقل شدت ریز گردها را درورود با کشور با تدابیرشدنی مربوطه کاهش دهیم وسایر آلودگی ها وآلایندگی های زیست محیطی را به حداقل برسانیم

تدبیری نیز نسبت به  مخاطرات پارازیتهای مخرب وسرطان زا مخابراتی ورادیویی داشته باشیم  ونسبت به کاهش آبهای سطحی وزیر سطحی در کشور توجه خاصی صورت پذیرد چرا که کشورمان تقریبا در حال کویری واستوایی شدن است چراکه نرخ میانگین بارشها نسبت به سال قبلی آبی چیزی بالغ بر ۱۸ کمتر در کشور را شاهد هستیم ونسبت به سرانه مصرف انرزی در کشورنگاه دقیقی بیفکنیم

با توجه به نرخ بالای انرژی توسط هموطنان ،ایران در زمره هفت کشور آلوده کننده محیط زیست شناخته شده است واگر فکر عاجلی از همین حالا در این زمینه صورت نگیرد قطع به یقین مردم کشورمان باید در سالهای آتی علاوه بر تحریمهای سیاسی ،اجتماعی و امنیتی نوع جدید تحریم که مختص کشورهای آلوده کننده محیط زیست را نیز تجربه کنند و……….

خانم ابتکار!ابتکاری بفرمایید ومرحمت به خرج دهید  بعد از سفر اخیرتان  به مراکش که پیروز مندانه و با آوردن هوای پاک به خاک میهن  انجام پذیرفت. متن استعفا ی خود را نوشته وتحویل هیئت دولت بدهید زیرا نه تنهااز دیدگاه، صاحب نظران واندیشمندان حوزه محیط زیست بلکه عامه مردم نیز از زمامداری شما بر سازمان محیط زیست کشور ناخشنود وناراضی میباشند.

اگر صلاح دیدید که توانایی روبرویی با چالش ها ودست اندازهای حوزه محیط زیست را ندارید می توانید عطای کار را به لقایش ببخشید چرا که در کشورمان الحمدالله بسیارند افرادی که در عین شایستگی واهلیت دارای مدارک آکادمیک وتجارب گرانبهایی هم هستند واز اینگونه افراد در همه حوزه ها به وفور در میهن عزیزمان یافت میشوند.چرا که اگر انسان در پستی نمیتواند خدمت کند ومنشا خیر باشد بهتر است برود تا حداقل با ماندنش بر آن منصب خیانت نیزنکند.

زیرا در این چند سال اخیر گرد وغبار وهوای آلوده راه تنفس را نیز بر آنان بسته است.خشکسالی و کم آبی روز به روز سفره های مردم را کوچک  وکوچکتر کرده است،آمار بیماری های تنفسی ،قلبی وعروقی در سطح کشورچند ده برابر شده است. سکته قلبی ،مغزی وانواع واقسام سرطان وفراوان بی نهایت بیماری وامراض دیگر که نهایتا منجر به کوتاه شدن عمر افراد و رشد نرخ مرگ ومیر سالیانه که  ناشی از آلودگی محیط زیست و عدم درایت،تدبیر متولیان ومسولان این سازمان می باشد .

زیرا اگر قرار بود گام مهم واصولی وارائه برنامه ای مدون وجامع بر کاهش و از بین بردن مخاطرات زیست محیطی صورت پذیرد تا به امروز این امر رقم خورده بود .سرکار خانم در طول سالیان درازی که بر مسند قدرت سازمان محیط زیست کشور بودید روزانه فاجعه های زیست محیطی بیشماری در سراسر کشور به وقوع پیوسته است.

تدبیر ومدیریت جنابعالی  و زیر مجموعه متبوع شما در مقابلشان بی تدبیری بود وسوء مدیریت.

اظهارات وعکس العمل های شما وسازمان محیط زیست همگی حاکی از جا خالی دادن مدیریتی،بازی با

الفاظ ومعانی ،تجزیه وتحلیل های بی سرو ته واظهازات ضد ونقیض وخلاف واقع وبعضا گاه حتی مضحک.

همه اینها در حالیست که روزانه بر شمار قربانیان که به سبب استنشاق هوای ناسالم بیماریهای  جسمی روحی، روانی  ،را دامن میزند وآمار افرادی که دچار آنفاکتوس مغزی وقلبی ، انواع سرطان، نارسایی ها

-ی قلبی،ریوی ،تنفسی ، اختلالات خلقی ورفتاری ،سقط جنین ،  پیری زودرس ونهایتا مرگ را در پی دارد.

مضاف برآن هوای آلوده برای گروههای پر خطر اجتماع امثال اشخاصی که  درسیستم ایمنی بدنشان ضعف  دارندبه مراتب خطرناک ترومهلک تراست. ماننند : مبتلایان به بیماریهای قلبی ، عروقی، تنفسی و ریوی

همچنین افراد در معرض خطر بسان سالخورد گان ، کودکان ، زنان باردار وسایر افرادی که نوع شغل وفعالیتشان به گونه ای است که مجبورند نسبت به سایرین بیشتر در فضای باز ودر معرض آلودگی هوا استنشاق هوای ناسالم قرار بگیرند بیشتر سلامتشان به مخاطره خواهد افتاد.

جالب ترین  بخش ماجرا اینجاست که خانم ابتکار بعد از بازگشت از مراکش در مصاحبه با خبر گزاری مهر در سخنان خویش مواردی را پر اهمیت را خاطر نشان ساخته از جمله که ایشان آلودگی هوای تهران را به گردن دولت قبل انداخت. در ادامه عنوان نموده که دولت دقیقا می داند برای آلودگی کلانشهر ها چه کار باید بکند اما رفع آلودگی هوا زمان بر خواهد بود.

ایشان در ادامه بیان نمود ند که در سال ۱۳۷۹ اعلام کردیم این برنامه کوتاه مدت نیست و ۱۵ سال زمان خواهد برد ود پایان اشاره ذکر نموده که در حوزه کاهش آلودگی هو ا گام های بسیاری مهم و تاثیر گز اری  را بر داشته ایم   وگفته است که اقدامات ما در اراک قابل مشاهده است. ودست آخر نیز به همکاری با آموزش  وپرورش وگنجانده شدن ۳۲ عنوان از مباحث زیست محیطی در کتابهای درسی وعده میدهد.

این سخنان خانم ابتکار در روزی بیان میشد که  به گفته رییس محیط زیست استان مرکزی، همزمان  مردم همراه با مسوولین هشتاد وششمین روز هوای آلوده را در شهرشان پشت سر می گذاشتند.

خانم ابتکار در حقیقت ما بیم آن داریم که با ادامه مدیریت شما بر مسند عرصه محیط زیست وحفاظت ونگهداری از آن اصلا وابدا کار به آموزش و پرورش وسی مقوله درس محیط زیستی تدوین شده نرسد چرا که با نوع مدیریت و ادامه مخاطرات فوق الذکر وآسیب ها وپیامدهای آن  نسلی از ما باقی نماند.

آلودگی هوا که صدای اعتراض  مردم ،نهادهای مدنی ،تشکلها واتحادیه های صنفی ،هنرمندان، مسولین،

ورزشکاران، رسانه های سمعی ،بصری،نوشتاری را دراورده بطوریکه آمار قربانیان هوای

آلوده در کشور به گفته حبیب کاشانی    عضو شورای شهر تهران ، ۴۱۲ نفر به سبب آلودگی های چند روز اخیر روانه گورستان های سراسر کشور شده اند و  سلامت آحاد وافشار جامعه را تحت الشاع قرار داده است.

به نحوی که طبق گفته های مرکز تحقیقات علوم پزشکی ایران ۷۰ درصد مرگ ومیر ها در تهران بر اثر مشکلات قلبی ،تنفسی  است . فقط   آمار فوتی های ۸ سال اخیر  شهر تهران به سبب تنفس هوای آلوده با آمار شهیدان دوران دفاع مقدس برابری می کند.

انتظار میرود بر حوزه محیط زیست ومدیریت و ساماندهی و حفاظت آن ولزوم پر اهمیت شمردن معضلات ومخاطرات زیست محیطی  کشور نگرشی  متفاوت  را شاهد باشیم چرا که حفظ وحراست  وسالم نگاه داشتن آن از سوی کشورهای توسعه یافته به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار دارای اهمیت واحترام خاصی است.

از سویی دیگر با عدم تخصیص بودجه کافی برای سازمان چون محیط زیست با شعاع کار گسترده عملا به  افق رشد وتوسعه کشور ضربه های جبران نا پذیری  در همه ابعاد اقتصادی ،  اجتماعی ،سیاسی ،بهداشت ودرمان وارد ساخته ایم.

آری سونامی تخریب محیط زیست به شکل جهشی در حال رشد وتکثر است اگر فکری جدی برای آن اندیشیده نشود  در آینده نه چندان دور وشاید نزدیک لطمات وبحرانهای بی شمار آن را در تمامی مقوله های تاثیر از محیط زیست را شاهد خواهیم بود وباید اضممحال ونابودی آن را نشست ونظاره کرد.

سوگند به خورشید وماه ،چون از پی آن در آید و به  روز چون زمین  را روش گرداند و به آدمی وآنکه آن را بهنجار داشت.(سوره شمس)

میلاد زندی جامعه شناس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.