جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی
جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناسی- میلاد زندی

جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی

گزارش‌ تکان‌دهنده تلویزیون آلمان؛ کمک کمیته‌ بین‌المللی المپیک به غول‌های دوپینگی!

گزارش‌ تکان‌دهنده تلویزیون آلمان؛ کمک کمیته‌ بین‌المللی المپیک به غول‌های دوپینگی!

گزارش-تکاندهنده-تلویزیون-آلمان؛-کمک-کمیته-بینالمللی-المپیک-به-غولهای-دوپینگی

وبسایت رسمی برنامه نود - در جریان آنالیز دوباره نمونه‌های ادرار باقی‌مانده از المپیک ۲۰۰۸ پکن، ماموران کنترل دوپینگ به چند نمونه از تیم دوومیدانی جامائیکا مشکوک می‌شوند. در این نمونه‌ها ماده "کِلن بوترول" که ماده‌ای بسیار تاثیرگذار در افزایش توان ورزشکاران است دیده میشد. کمیته بین‌المللی المپیک اما این مسئله را دنبال نکرد؛ آن‌ها حتی می‌گویند این ماده فقط در نمونه‌های تیم جامائیکا دیده نشده است.
مسابقات المپیک تابستانی؛ پکن ۲۰۰۸: تیم کوچک دوومیدانی جامائیکا دنیای ورزش را با کسب ۱۱ مدال تکان داد. عملکرد آن‌ها می‌توانست یکی از اتفاق‌های فوق‌العاده رقابت‌ها باشد و صد البته یک ماجرای جذاب برای کمیته بین‌المللی المپیک: دونده‌های مافوق سرعت از یک جزیره بسیار کوچک در حاشیه دریای کارائیب و یک اسطوره که می‌توانست در سال‌های پیش رو یکی از نمادهای المپیک باشد. این مسئله را حالا ۹ سال بعد می‌تواند یک افسانه بی‌اساس دانست.

"کِلن بوترول" و دونده‌های جامائیکایی

براساس اطلاعاتی که تیم ویژه بررسی پرونده دوپینگ تلویزیون ای آر دی به دست آورده در سال ۲۰۱۶ و در زمانی که کمیته بین‌المللی المپیک مشغول آزمایش دوباره نمونه‌های باقی مانده از المپیک‌های گذشته بود این ماده در نمونه ادارار دونده‌های جامائیکا در المپیک ۲۰۰۸ پکن دیده شد. براساس تحقیقات انجام شده، این ماده در نمونه ورزشکاران مرد این کشور وجود داشته است. "کِبن بوترول" یک ماده بسیار تاثیرگذار در افزایش قدرت ماهیچه‌ها به شمار می‌رود که در لیست داروهای ممنوعه کمیته بین‌المللی المپیک قرار دارد.
این ماده در زمان بررسی پرونده دوپینگ "کاترین کرابه" دونده اهل آلمان شرقی کشف شد. "آلبرتو کونتادور" قهرمان سابق دوچرخه‌سواری تور فرانسه هم به دلیل استفاده از این ماده محروم شد. چندین منبع مطلح تایید کرده‌اند که کمیته بین‌المللی المپیک از این بمب بزرگ خبر داشته اما ترجیح داده کاری با ورزشکارهای جامائیکایی نداشته باشد. 
ریچارد باگت مدیر بخش پزشکی کمیته بین‌المللی المپیک که مسئول طرح بررسی دوباره نمونه‌های باقی مانده از المپیک‌های گذشته است به آزمایشگاه لوزان دستور داده تمام نمونه‌های باقی مانده را دوباره و برای پیدا کردن تمام ماده‌های ممنوعه آزمایش کنند. باگت البته به مسئولان این آزمایشگاه دستور داده بدون هماهنگی با او اجازه ندارند هیچ نتیجه‌ای را منتشر کنند. بعد از اینکه در آزمایشگاه لوزان مشخص شد دونده‌های مرد جامائیکا از این ماده استفاده کرده‌اند، باگت اجازه نداد کسی از موضوع با خبر شود.

پای آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ هم وسط است!

تایید مشکوک بودن نتیجه آزمایش روی یک نمونه دوپینگ مستلزم مثبت بودن نتیجه این آزمایش نیست و این یعنی رفتار کمیته بین‌المللی المپیک با نمونه‌های جامائیکایی براساس قانون نبوده است. "دیتلف تیمی" مدیر لابراتوار "کریشه" در آلمان در گفت‌وگو با خبرنگارهای ای آر دی تایید کرده که براساس قانون نمونه‌های مشکوک هم باید تایید و اعلام شوند.
آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ از وجود این ماده در نمونه‌های دونده‌های جامائیکا خبر داشته است. "اولیویه نیگلی" مدیر اجرایی وادا ماه گذشته در گفت‌وگو با خبرنگارهای ای آر دی گفت:

من می‌دانستم که سطح پایینی از این ماده در نمونه‌های جامائیکایی‌ها وجود داشته است.

براساس گفته‌های "نیگلی" سطح این ماده در خونه دونده‌ها به حدی پایین بوده که نمی‌توانسته برای موفق شدن کمکی به آن‌ها کند. وادا به این نتیجه رسیده که با کمیته بین‌المللی المپیک همکاری کند و فشاری به ورزشکارهای جامائیکا نیاورد.
کمیته بین‌المللی المپیک در پاسخ به ایمیل همکاران ای آر دی تایید کرد از وجود این ماده در نمونه ورزشکارهای جامائیکایی خبر داشته اما به دلیل پایین بودن سطح این ماده، مشکلی با آن نداشته است.
نکته مهم اینجاست که آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در هیچ‌کدام از کدهای مبارزه با دوپینگ خود سطح مشخصی برای مواد غیرقانونی در نمونه ورزشکارها تعیین نکرده است. براساس قوانین بین‌المللی مبارزه با دوپینگ هر ماده‌ غیرقانونی که در خون ورزشکاران وجود داشته باشد باید بررسی شود. ریچارد پوند اولین رئیس آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در این‌باره می‌گوید: برای من خیلی غیرعادی است که کسی نمونه‌های مشکوک را پیگیری نکرده است.

فروشنده مواد غیرمجاز، همه چیز را تایید می‌کند

Image result for Angel Heredia

آنخل هردیا یکی از نام‌های مشهور در دوپینگ است. این موادفروش سابق اهل مکزیک مدت‌ها نفر اول فروش مواد غیرمجاز به ورزشکاران دنیا بود اما از چند سال پیش مسیرش را تغییر داده و حالا به یکی از شاهدهای بسیار مهم دادگاه‌های پیچیده آمریکا تبدیل شده است. او در گفت‌وگو با ای آر دی تایید کرد در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ مقداری "کِلن بوترول" به یک خریدار از طرف فدراسیون دوومیدانی جامائیکا فروخته است. او گفت:

آن‌ها از مدت‌ها پیش با من در ارتباط بودند. آن‌ها از خیلی سال قبل درباره این ماده از من پرسیدند. می‌خواستند بدانند این ماده برای دونده‌ها خوب هست یا نه.

وقتی از او پرسیدیم که چقدر احتمال می‌دهد جامائیکا از این ماده در المپیک ۲۰۰۸ استفاده کرده باشد او پاسخ داد:

صددرصد. صددرصد.

اتحادیه المپیک جامائیکا و مدیریت اتحادیه دوومیدانی این کشور حاضر نشدند درباره این گزارش با ای آر دی گفت‌وگو کنند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.